FACELIFT: Skoda Fabia levere ikke lenger med diesel. Den har også fått noen kosmetiske endringer, men først og fremst bedre sikkerhetssystemer.
FACELIFT: Skoda Fabia levere ikke lenger med diesel. Den har også fått noen kosmetiske endringer, men først og fremst bedre sikkerhetssystemer.

Skoda fornyer lille Fabia:

Dropper diesel på populær småbil

Faceliften til den praktiske småbilen Fabia markerer også et lite farvel til dieselteknologien i Volkswagen-konsernet.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lett å se at Skoda Fabia er blitt oppfrisket midtveis i livet. Du ser det i hvert fall ikke på de nye assistansesystemene. LED-lysene er nok det mest iøynefallende.

Men kanskje kan du høre det?

For dieselmotorene i den lille bestselgeren er nå faset ut på alle markeder.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»

Topp tre i klassen

Tilbake står Skoda med diverse varianter av en tresylindret bensinmotor. Litt renere og lettere – men først og fremst langt mer etterspurt i disse tider.

Dagens Fabia kom på markedet i 2015 og har etablert seg som den mest praktiske bilen i småbilklassen, primært som stasjonsvogn.

Da har den et bagasjevolum på 530 liter, det samme som for eksempel Ford Mondeo.

Så langt i år er Fabia Norges 56. mest solgte bil.

Men tar vi bort de elektrifiserte småbilene, så er det bare de gamle traverne Polo og Fiesta som selger mer enn Fabia i denne klassen.

Les også: Har Bosch nå revolusjonert dieselteknologien?

Indre kvaliteter

I dag kan du få en Fabia fra litt over 200.000 kroner. Du må nærmere 300.000 for å få en godt utstyrt stasjonsvogn med automat.

Det finnes små SUV’er som ser litt tøffere ut, men de er ganske mye mindre og ganske mye dyrere.

Her handler det om indre kvaliteter.