Her er åttende generasjon Golf:
Kommer til Norge med to ladehybrider
Ikonet lever i beste velgående – selv om ID.3 har tatt det meste av strømmen. Åttende generasjon Golf svarer med to ladehybrider.
DETTE ER SAKEN: Åttende generasjon Golf hadde i kveld verdenspremiere i Wolfsburg.
De to ladbare hybridene skal klare inntil seks mil på ren batteridrift – og ellers frakte deg avgårde med enten 204 eller 245 hester.
– Batteriene er like store og bensinmotoren like sterk (150 hester). Men den sterkeste, som blir kalt GTE, har en litt kraftigere elmotor. I tillegg har den et litt stivere understell, litt større hjul og et litt mer sporty interiør, sier Jan Tore Kopperud, produktsjef for Golf hos importør Harald A. Møller.
– Den litt svakere ladehybriden blir en litt mer sivilisert utgave, som vi faktisk har etterlyst her i Norge, legger han til.
Kopperud har bestemt priser og utstyrsgrader på Golf helt fra fjerde generasjon.
– Denne åttende generasjonen er først og fremst innovativ på den interaktive biten, blant annet kan bilen lese hindringer i veien som ikke er synlige for sjåføren. Det digitale instrumentpanelet, der alt er touchbasert, er også en stor endring, sier Kopperud.
Les også: Vår test av forrige generasjon Golf GTE
«Et mesterverk»
Da Motor snakket med Jürgen Stackmann, sjefen for salg og marketing i Volkswagen, noen timer før lanseringen, kalte han nye Golf et designmessig mesterverk.
Og han virket svært oppriktig.
På en spesialtilpasset scene kan de fleste biler se lekre ut, men vi er enige med Volkswagen-sjefen.
Om ikke et mesterverk, så absolutt lekker.
Ny og moderne, men umiskjennelig Golf. En bil som skal inkludere alle som har hatt et forhold til tidligere generasjoner Golf – og samtidig appellere til både dagens og kommende generasjoner. En balansegang ingen moderne elektronikk kan håndtere. Her skal 45 år med kunnskap være en like naturlig del av åttende generasjon Golf som den lille knekken på sidevinduene bak.
Les også: Gled dere, folkens! Her er ID.3
Rundt 300.000
Utstyrsversjonen «Life» med 110 hester bensinmotor, mildhybrid og dobbelkløtsjautomat (DSG) blir innstegsmodellen på det norske markedet.
Prisen er foreløpig ikke klar, men produktsjef Kopperud, lover en solid utstyrspakke til en konkurransedyktig sum.
– Vi ser jo på konkurrenter som Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308 og ikke minst Toyota Corolla. Dette er biler fra rundt 300.000, så det er naturlig at vi ligger der, sier Kopperud.
Den andre utstyrsgraden heter «Style». Her har effekten på bensinmotorene økt til 150 eller 190 hester – eller 204, som i den svakeste hybriden. 190-hesteren får 4Motion, som er Volkswagens definisjon på firehjulsdrift.
GTE fortsetter som eget modellnavn, og som nevnt, som den sterkeste av de to ladehybridene. Trolig vil så mye som 70 prosent av Golf-salget på det norske markedet ha denne teknologien. Prisen er naturligvis et stort fortrinn her. Trolig snaut 400.000 kroner for den minste av de to.
Les også: En levende el-gende
e-Golf utgår
GTI er naturligvis også et modellnavn som skal holdes langt unna et forstyrrende alfabet. I åttende utgave har bilen 245 hester.
Og på toppen av modellrekken: R med 333 hester og 4Motion. R – for råskinn.
e-Golf er som kjent en utgående variant i Golf-porteføljen. Her står ID.3 klar til å forsvare Volkswagens posisjon som norgesfavoritt på det elektriske markedet.
Volkswagen presiserer at Golf er en helt ny bil i konstruksjon, karosseri og interiør – ikke en forsiktig flikk. Men den utvendige størrelsen er den samme som generasjon sju. Sjefene har bestemt at Golf har funnet sin størrelse. Den skal ikke vokse seg ut av sitt kompakte utgangspunkt.
Forhåndssalget starter i januar, og norgeslanseringer blir i mars. De ladbare hybridene kommer til sommeren.