SPENNENDE: Toyota RAV4 lanseres nå som ladbar hybrid. Det blir toppversjonen av modellen som nå er Norges femte mest solgte bil. Foto: Toyota Motor

Toyota RAV4 blir ladbar:

Bestselgeren får rekordrekkevidde på strøm

Det slår litt gnister når Toyota først kobler seg til strømnettet. Den ladbare versjonen av RAV4 blir stoltheten i sortimentet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nye Toyota RAV4 har blitt en suksess. I øyeblikket er den Norges femte mest solgte bil. I 2020 kommer den også som ladbar hybrid.

Vi skal ikke påstå at Toyota kryper til korset, men i det minste til ladestasjonene. 

For ladbare hybrider har ikke hatt særlig høy status hos bilprodusenten som i pompøse vendinger har markedsført sin teknologi som «selvladende hybrider».

En litt misvisende definisjon, men veldig forståelig i den forstand at dette er hybrider uten ledning.

Riktig nok har Toyota i en tid solgt en ladbar Prius, men med såpass mange kompromisser i form av et bittelite bagasjerom og et baksete med plass til bare to, at bilen aldri har framstått som et helhjertet forsøk.

Les også: Satser stort på utskjelt teknologi

Flaggskip

Med RAV4 derimot, kobler Toyota definitivt seg på strømnettet. Og de gjør det med overbevisning, i hvert fall på papiret. 

Modellen blir både toppmodellen av RAV4 og flaggskipet for Toyotas utvalg av hybride biler. Den får 306 hester, akselerasjon fra 0-100 på 6,2 sekunder og et Co2-utslipp på under 30 g/km.

Rekkevidden på strøm oppgis til over 60 kilometer etter de nyeste målenormene, men det endelige tallet er ikke klart.

Men selv med høyde for litt reduksjon her, så snakker vi om den beste rekkevidden for biler i denne klassen.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Pris kommer

Prisen er heller ikke klar, men det meste tilsier at den ladbare hybriden vil bli en mer lønnsom investering enn dagens hybrid.

Bensinmotoren er den samme 2,5 literen som i dagens RAV4, men et nytt litium-ion batteri, samt en omformer til hybridsystemets styringsenhet, skal sørge for at den ladbare hybriden får langt høyere kapasitet enn modellen uten ledning.

Modellen introduseres i tredje kvartal 2020, det betyr at den bør være på norske veier om et år.