TILKOBLET: Diesel-flaggskipet Skoda Superb kommer omsider i ladbar utgave.
TILKOBLET: Diesel-flaggskipet Skoda Superb kommer omsider i ladbar utgave.

Skoda Superb skal klare 55 kilometer på strøm:

– Ladbart har kommet for å bli

Skoda er en av få produsenter som har klart å selge noen modeller uten ledning det siste året. Men med nye Superb kobler de seg til framtiden.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Skodas første ladbare hybrid koster fra 399.900 kroner. Superb skal klare 55 kilometer på ren strøm.

De ladbare hybridene diskuteres. Er det bare midlertidig teknologi fra produsentene for å tilpasse seg strengere utslippskrav – eller er det nærmest ideelle løsninger for alle som har muligheten til å kjøre utslippsfritt i hverdagen og bekymringsløst til hytta?

Hos Skoda er de i hvert fall optimister på vegne av merkets ferske drivlinje.

– Vi har stor tro på at ladbare hybrider har kommet for å bli, sier Morten Moum, Skodas kommunikasjonssjef.

En Superb er for anledningen flyttet fra de store bilutstillingshallene i Frankfurt til et hjørne i kaféen hos Skoda-importør Møller i Oslo. Her skal den sølvfargede stasjonsvognen stå noen timer før den skal videre på sin turné i Europa.

Les også: Gjør el-SUV’en til familiefavoritt

PÅ TURNÉ: Denne sølvgrå utgaven av ladbare Skoda Superb stasjonsvogn er innom Skoda-importør Møller på sin turné gjennom Europa.
PÅ TURNÉ: Denne sølvgrå utgaven av ladbare Skoda Superb stasjonsvogn er innom Skoda-importør Møller på sin turné gjennom Europa.

LADBAR: Lokket som viser at denne Skodaen kan lades. Den første av en hel rekke kommende modeller.
LADBAR: Lokket som viser at denne Skodaen kan lades. Den første av en hel rekke kommende modeller.

TRADISJONELT: Instrumentpanelet er oversiktlig og lettbetjent, på typisk Skoda-vis.
TRADISJONELT: Instrumentpanelet er oversiktlig og lettbetjent, på typisk Skoda-vis.

Ingen garantert prisvinner

Det er mange som har lyst til å kikke litt nærmere på Skodas første ladbare hybrid. Teknologien deler den med konsernsøsken Passat GTE, men med årene har Skoda fått en lojal kundegruppe som setter ekstra pris både på designet og utstyret som følger prislappen.

Utseendet er blitt enda lekrere på den nye versjonen. 

Prisen er fortsatt et kjøpsargument.

Med omtrent samme utstyrsvalg, havner den rundt 40.000 under en VW Passat – og faktisk også litt under den litt mindre Kia Optima. Da er de to eneste konkurrentene i dette prissjiktet av stasjonsvognsegmentet nevnt.

Men det kommer mange SUV-er med samme type teknologi framover.

Les også: Satser stort på utskjelt teknologi

På Skoda-toppen

Drivlinjen kjenner vi fra nye Passat GTE: 218 hester, dobbeltklutsjautomat (DSG) og forhjulsdrift.

Superb kommer i fire utstyrsnivåer (Ambition, Style, Laurin&Klement og Sportline) med blant annet oppgradert infotainmentsystem, forbedrede assistansesystemer og Led Matrix hovedlys som standard.

Produktansvarlig Sara Persson er svært fornøyd med prisen som starter på 399.900.

– Dette er vår mest velutstyrte innstegsmodell noensinne, fastslår hun.

Powered by Labrador CMS