ALLSIDIG: Peugeot 208 er kåret til årets bil i Europa, mye på grunn av valgfriheten på motorfronten. Jury-leder Frank Janssen løftet troféet på en virus-lukket kåring i Genève, mens Peugeot-sjef Jean Philippe Imparato fulgte med på videolink.
ALLSIDIG: Peugeot 208 er kåret til årets bil i Europa, mye på grunn av valgfriheten på motorfronten. Jury-leder Frank Janssen løftet troféet på en virus-lukket kåring i Genève, mens Peugeot-sjef Jean Philippe Imparato fulgte med på videolink.

Prestisjekåring bak lukkede dører:

Peugeot 208 er årets bil i Europa

Peugeots ferske prisvinner kan velges med tre ulike drivlinjer. Den elektriske er selvsagt mest interessant for oss nordmenn.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: «Årets bil i Europa» ble stiftet i 1964 og er blitt utdelt nesten hvert år siden.

Det er sjette gang Peugeot vinner kåringen. Kompakt-SUV-en 3008 vant i 2017, og videre 308 (2014), 307 (2002), 405 (1988) og 504 (1969). 

«Car of the year» kroner ytterligere 12 kåringer 208 har vunnet siden lanseringen.

208 knivet med Tesla Model 3 – årets beste bilkjøp her i Motor – om seieren i kåringen som avgjøres av 60 jurystemmer fra 23 ulike europeiske land, inkludert én stemme fra Norge. PÅ tredje plass kom ytterligere en elbil, Porsche Taycan.

En avgjørende faktor i Peugeots favør, var selvsagt at bilen kan leveres med både bensin- diesel- og batterielektrisk motor.

Først modell, så drivlinje

I Norge vil trolig over 90 prosent velge det siste, til en pris fra drøye 260.000 kroner. Da får man en rekkevidde på 340 kilometer – som er realistisk på sommerstid.

Peugeots filosofi er at kunden først bestemmer seg for bilmodell. Deretter velger man drivlinjen som passer.

– Denne prisen understreker Peugeots ekspertise i dette segmentet. 208 er også i godt selskap med Peugeots andre nylige vinnere, 308 og 3008. Kåringen anerkjenner Peugeots valgmuligheter på drivlinje, og gjør det mulig for alle kunder i segmentet å finne sin 208, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Årets bilutstilling i Genève skulle startet i dag, mandag, men ble avlyst på grunn av frykten for Corona-virus. Selve avstemmingen og seremonien ble derfor avholdt bak lukkede dører.

1964: Rover 2000

1965: Austin 1800

1966: Renault 16

1967: Fiat 124

1968: NSU Ro 80

1969: Peugeot 504

1970: Fiat 128

1971: Citroën GS

1972: Fiat 127

1973: Audi 80

1974: Mercedes-Benz 450S

1975: Citroën CX

1976: Simca 1307/1308

1977: Rover 3500

1978: Porsche 928

1979: Simca-Chrysler Horizon

1980: Lancia Delta

1981: Ford Escort

1982: Renault 9

1983: Audi 100

1984: Fiat Uno

1985: Opel Kadett

1986: Ford Scorpio

1987: Opel Omega

1988: Peugeot 405

1989: Fiat Tipo

1990: Citroën XM

1991: Renault Clio

1992: Volkswagen Golf

1993: Nissan Micra

1994: Ford Mondeo

1995: Fiat Punto

1996: Fiat Bravo/Brava

1997: Renault Mégane Scénic

1998: Alfa Romeo 156

1999: Ford Focus

2000: Toyota Yaris

2001: Alfa Romeo 147

2002: Peugeot 307

2003: Renault Mégane

2004: Fiat Panda

2005: Toyota Prius

2006: Renault Clio

2007: Ford S-Max

2008: Fiat 500

2009: Opel Insignia

2010: Volkswagen Polo

2011: Nissan Leaf

2012: Opel Ampera

2013: Volkswagen Golf

2014: Peugeot 308

2015: Volkwagen Passat

2016: Opel Astra

2017: Peugeot 3008

2018: Volvo XC40

2019: Jaguar I-Pace

 

Powered by Labrador CMS