Opel Insignia oppgraderes:
Lyser opp mørketida
Opel Insignia sliter i det norske markedet, men lyser likevel opp omgivelsene. Nå får den 168 LED-elementer i fronten.
DETTE ER SAKEN: Opel har alltid ligget i front med sin lysteknologi. Det vises godt på faceliften av Insignia.
Du skal ha usedvanlig god merkekunnskap for å se endringene som er gjort til 2020-modellen av Opels store stasjonsvogn.
Men er du opptatt av Opel, så er du trolig også litt opptatt av lys.
Og da er det mulig å registrere noen endrede detaljer her og der – blant annet en ny utforming av lysene under støtfangeren.
Men bak lykteglassene i hovedlyset har det skjedd saker. Lysteknologien som Opel kaller IntelliLux LED Pixel Light, har økt antall LED-elementer fra 32 til 168. Det skal gi et enda større opplyst område, samtidig som maskeringen av møtende kjøretøy blir enda mer presis.
Les også: Klopp sparker i gang Opels elbil-løft
Maskerer ut møtende
Teknologien går ut på at lysmønsteret justeres etter parametere som hastighet, styreutslag og andre objekter i trafikken, og porsjoneres ut deretter.
Dermed kan man også maskere ut både møtende biler eller biler som blir tatt igjen. Føreren unngår å bli blendet, samtidig som omgivelsene rundt forblir fullt opplyst.
Opel introduserte siste generasjon av teknologien på Astra i 2015, og satte en standard i denne klassen. Nå er de også først ute også i småbilklassen, med nye Corsa, som kommer i spennende helelektrisk versjon på nyåret.
Les også: Dette er årets beste bilkjøp!
Mer oppgradering
– Opel fortsetter å demokratisere teknologi. Med IntelliLux LED-lys tilgjengelig både på Astra, Insignia og nye Corsa-e, er Opel perfekt for en lang norsk vinter, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny Danielsen.
Insignia oppgraderes også på et par andre områder:
Ryggekamera med varsel for kryssende trafikk på bak bilen, er nå på plass. Innvendig får den også muligheter for trådløs lading av mobilen, samt et mer moderne og brukervennlig infotainmentsystem.
Opel har også bygd en rekke nye motorer, men hvilke av dem som kommer i Insignia – og til Norge – er foreløpig ikke kjent. Men du får selvsagt muligheten for firehjulsdrift.