SPENNENDE: Med sin ladbare Grandland kan Opel igjen begynne å håpe på et brukbart salg også i Norge. Bilen har egenskapene mange nordmenn etterlyser. Foto: Opel

Ladbar og firehjulsdrevet Grandland til under 500.000:

Hatten av for denne Opel’en!

Plutselig lanserer Opel det som for mange er en drømmebil: En folkelig priset, ladbar kompakt-SUV med firehjulsdrift, masse krefter og nok elektrisk rekkevidde til de daglige gjøremålene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Opel Grandland hybrid med firehjulsdrift går 59 kilometer på strøm. Med frakt og levering sniker den seg under 500.000 kroner.

Elektrisk rekkevidde på 59 kilometer gjør at de fleste turene kan gå utslippsfritt, forutsatt at man lader daglig. Forbruket er målt til 0,15 og CO2-utslippet til 34 gram.

I tillegg til lading fra vanlig stikkontakt, vil Grandland også støtte hurtiglading.

Med en vegglader hjemme på 7,4 kW, tar det rundt en time og femti minutter å fullade Grandland kommer med utstyrsnivåene «Premium» og «Ultimate».

Les også: Satser stort på utskjelt lade-teknologi

Systemeffekt på 300 hester

«Premium» koster 489.900 før frakt og leveringskostnader. Denne versjonen har blant annet varme i for- og bakseter, intelligent bremseassistent med automatisk nødbrems, full-LED adaptive frontlys og 8-tommers berøringsskjerm som styrer infotainmentsystemet.

På «Ultimate» (517.000 pluss levering) får du i tillegg oppgradert lydanlegg med ni høyttalere, sportsseter i skinn, oppvarmet frontrute og parkeringsassistent med ryggekamera.

Spesifikasjonene er kjent fra før: 

En 200-hesters 1,6-liters bensinturbo samarbeider med to elmotorer på 109 hestekrefter hver. På forakselen er motoren koblet samme med en åttetrinns girkasse. Den andre elmotoren er sammen med inverter og differensial integrert i bakakselen, og sørger for at kreftene fordeles til de hjulene som har best grep.

Totalt sett blir systemeffekten på 300 hester.

Les også: Noen Tesla-båter gjorde hele forskjellen for bilsalget

Enda mer tyngde

Motor har testet Grandland tidligere, riktig nok med en liten bensinmotor. Da skrev vi blant annet dette:

«Hvis du fortrenger at det ikke er så mye Opel igjen i Grandland, så sitter du igjen med en bil som har mange av kvalitetene norske bilkjøpere etterlyser: SUV-preg med høy sittestilling, bra bagasjeplass, kompakte utvendige mål og en viss luksusfølelse til konkurransedyktig pris. For første gang har Opel en konkurransekraftig modell i denne klassen».

Dette sitatet får naturligvis enda mer tyngde med de nye spesifikasjonene.

 – Grandland X blir en svært viktig bil for oss. Kombinasjonen av lang elektrisk rekkevidde og firehjulsdrift bør passe norske kunder perfekt, sier Johnny Danielsen, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.