STOR MINI: Mini Cooper S E Countryman er en SUV med firehjulstrekk og høy bakkeklaring. Ved siden av Wenche Stabells originale Mini, blir den en kjempe. Foto: Rune Korsvoll

Cooper S E Countryman er første Mini på strøm:

Nå er Mini blitt Maxi

Her er første og hittil siste Mini side om side. Designet er grunnleggende det samme, men størrelsen har est ut til XXL. Nye Mini Cooper S E Countryman er den første Mini som kan lades og kjøres på strøm.

Publisert Sist oppdatert

Mini var et lite barn av Suez-krisen og bensinrasjoneringen som tok til i 1956. Med originalen side ved side med nye Mini Cooper S E Countryman ser vi tydelig hvordan utviklingen av bilene har vært på 60 år. 

Det er lett å si at Mini Countryman slett ikke er så mini lenger, selv om den på mange måter bygger på den opprinnelige filosofien. Midt på 1950-tallet fikk Alec Issigonis oppdraget fra sin arbeidsgiver Morris: Å utvikle en liten bil med plass til fire.

Resulatet ble en firkantet kasse med små hjul i hvert hjørne, motoren på tvers foran, uavhengig fjæring og forhjulstrekk.

MYE PLASS: En firkantet kasse med små 10-tommers shjul i hvert hjørne, var oppskriften for å gi mest mulig plass.

På denne måten ble Mini etter datidens målestokk en praktisk bil med god plass og lavt bensinforbruk. Den ble et forbilde for hvordan en ny generasjon med småbiler skulle bygges.

Les også: Denne bilen parkerer, lader og vasker seg selv

Mini Cooper S E Countryman ALL4, som er det hele og fulle navnet, er riktignok mye større, men også en bil bygget md tanke på lavt forbruk.

Det er den første Mini som kan kjøres på strøm. E-en i navnet står nemlig for Electric.

Bilen er en hybrid, som du kan lade fra kontakten hjemme og kjøre 40 kilometer på strøm før den tre-sylindrete bensinmotoren starter og hjelper deg videre.

Det er fabrikken som sier 40 kilometer, vi klarte 28 på en blanding av by- og landevei uten å kjøre spesielt økonomisk.

Uansett betyr det at du kan klare daglige småturer på strøm uten utslipp dersom du en flink til å lade.

Kjøregleden, som Mini alltid har vært kjent for, er fortsatt til stede.

Bensinmotoren driver forhjulene, mens elmotoren driver bakhjulene. På den måten får bilen firehjulsdrift, kalt ALL4.

Til sammen yter de to motorene 224 hester (den originale 1959-modellen hadde 34 hester men veide bare 597 kilo), og med fullt dreiemoment fra minste tråkk på gasspedalen, betyr det at bilen gjør 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

Førerplassen med de bøtteformete setene, står i stil til disse ytelsene.

Les også:  Motor tester Mini Cooper - ren kjøreglede

Du kan velge mellom tre ulike kjøreprogrammer:

Max eDrive velger du når du vil kjøre helelektrisk, mens Auto eDrive lar bilen selv bestemme den optimale blandingen mellom bruk av strøm og bensinmotoren.

Det siste kjøreprogrammet, SAVE Battery, gjør at du kan låse bilen til konvensjonell drift om du kjører på landeveien og spare strømmen til du kommer til byen.

Mini Countryman S E er i bunn og grunn en kompakt SUV med god bakkeklaring, som på grunn av en generøs avgiftsrabatt fra Staten, får en hyggelig pris på 382.800 korner ferdig på veien.

Dette er faktisk en del tusenlapper billigere enn en tilsvarende bil med 136 hesters bensinmotor – uten det ladbare hybridsystemet.

TO MOTORER: Nye Countryman har en bensinmotor på 136 hester og en elektrisk motor på 88 som jobber sammen og gir bilen firehjulstrekk. Batteriet kan lades fra veggen hjemme og gjør at du i praksis kan kjøre 25-30 kilometer på bare strøm.

For ordens skyld:

I 1959 kostet Mini 497 pund, eller 5.368 kroner etter dagens kurs – før norske avgifter. En urestaurert 1959-modell, som ble funnet på en låve i England, ble for ikke lenge siden solgt for rundt 450.000 kroner.

Noen data om Mini 1959-modell og nye Mini SE Countryman:

Lengde (meter) 3,05 4,30 Vekt (kg) 597 1660 Motor (hk) 34 224 0-100 km/t (sekunder) 28,0 6,9 Forbruk (l/mil) 0,7 0,21 Pris (kr) 5.638 382.800

Kilde: Fabrikktall