Mazda med ny kompakt-SUV:
Formfin, men fossil
Mazda kan dessverre ikke tilby nordmenn noe elektrisk, men desto flere SUV’er. CX-30 blir den tredje modellen i et lengdespenn på bare 28 centimeter.
4,40 meter lange CX-30 har verdenspremiere på bilutstillingen her i Genéve. Den er 13 centimeter lenger enn minstemann CX-3 (4,27) og 15 centimeter kortere enn størstemann CX-5 (4,55).
For å sammenlikne med en mer kjent modell i trafikken:
CX-30 er fire centimeter kortere enn Norges mest solgte bil i fjor, Nissan Leaf.
Det er i øyeblikket bare VW av de mer folkelige produsentene som kan vise til et like bredt spekter av Europas mest ettertraktede biltype.
CX-30, som er SUV-utgaven av Mazda 3 – som kommer til landet i disse dager – blir også tilgjengelig med firehjulsdrift når den kommer til Norge i høst.
Les også: Her er alle nyhetene fra Genève
Reduserte utgifter
Motormessig handler det nå om siste generasjon bensinvariant fra Mazda, kalt Skyactive-X. Denne har 180 hester og en liten hybridløsning, der energi lagres ved fartssenking og bremsing.
Teoretisk sett er dermed også Mazda elektrifisert, men ikke på et nivå som betyr noe for nordmenns lommebøker – bortsett fra noe reduserte drivstoffutgifter. I følge Mazda senkes bensinforbruket med 20-30 prosent.
Interiøret minner mye om det vi har sett fra Mazda de siste årene, med et tradisjonelt instrumentpanel med høy kvalitetsfølelse.
Infotainmentskjermen har fått en etterlengtet oppgradering, mens det meste av betjeningen skjer logisk og praktisk fra kontrollhjulet mellom forsetene.
Sikkerhetssystemet er rikholdig, med blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise control, kjørefeltassistanse, køassistent, samt tretthetsvarsler som overvåker sjåførens ansikt.