PRISVINNER: Mazda3 tar seg bra ut fra alle vinkler. Det mener også verdens motorjournalister. Bilen vant den gjeve designprisen i konkurranse mot Peugeot 208 og Porsche Taycan.
PRISVINNER: Mazda3 tar seg bra ut fra alle vinkler. Det mener også verdens motorjournalister. Bilen vant den gjeve designprisen i konkurranse mot Peugeot 208 og Porsche Taycan.

Prestisjetung designpris delt ut:

Denne er lekrere enn Porsche Taycan

På en beskjeden 100. plass på registreringslisten finner vi modellen som denne uka vant en av bilverdens viktigste designpriser: Mazda3.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: 86 biljournalister fra 24 land kårer vinneren av «World Car Design of the Year».

Da Motor testet nye Mazda3 for et snaut år siden, konkluderte vi med at bilen er en glemt perle. For oss nordmenn, vel å merke. Så langt i 2020 er den bare solgt i 50 eksemplarer – som altså gir den en 100. plass på listen over nyregistreringer. I 2019 ble modellen landets 79. mest solgte.

Men i andre steder av verden får Mazda3 fortjent oppmerksomhet. Som under årets World Car Design of the Year (WCDOTY), som foregikk natt til i dag – 9. april. Der vant Mazda3 – foran Peugeot 208 og Porsche Taycan.

Ytterligere to biler var med i finalerunden, blant annet enda en Mazda: CX-30, som i stor gard en basert på Mazda3. Samt Alpine A110S.

Beæret produsent

– Vi er beæret over å vinne World Car Design of the Year i dette spesielle året som markerer Mazdas 100-års jubileum, sier Mazda-sjef Akira Marumoto.

Merket har også tidligere hatt suksess i kåringen. Mazda2 vant hovedprisen i 2008 og den seneste generasjonen MX-5 vant både World Car of the Year og World Car Design of the Year i 2016. 

Mazda kaller designspråket sitt for «KODO: Soul of Motion», som har røtter i klassisk japansk estetikk, og der rene linjer og lysets refleksjoner skal være spesielt fremtredende.