TIGERNESE: ProCeed har Kias tradisjonelle tigernese-grill, men bryter ellers med det meste av fordommer om Kia som et litt kjedelig, ujålete bilmerke.

Lanserer jålete stasjonsvogn:

Stilig Kia for smale budsjetter

«Stasjonsvogn» og «stilig» er kanskje ikke ordene vi oftest finner i samme setning. Kia utfordrer den tradisjonen med den lekreste bilen de har laget for vanlige lommebøker.

Publisert Sist oppdatert

Kia ProCeed er strengt tatt det norske bilkjøpere ikke ønsker seg: En bensinbil i stasjonsvognformat.

Når den likevel er en av høstens mest spennende lanseringer, er det fordi den markerer hvordan Kia-merket kapper nytt land.

Med gode priser og en bransjeledende garanti har Kia posisjonert seg som et bilmerke for deg som ikke har de råeste budsjettene, men med Stinger-lanseringen i fjor viste de fram en uvanlig snerten sportsbil.

Med ProCeed kommer nå en stasjonsvogn i oppsiktsvekkende lekker utføring.

Les også: Kia topper ny garanti-kåring

 

Jålete klasse

I den grad en Kia kan være jålete, er ProCeed nettopp det.

Kledelig nok har den fått et jålete segmentnavn: Den kommer som en «Shooting Brake», en bilklasse med betydelige tradisjoner.

Helt tilbake i 1910 lanserte Rolls-Royce Silver Ghost som en shooting brake, med rikelig plass til å legge skytevåpen og jaktbytte bak. For dem som ikke har en slik, verken i garasjen eller på netthinnen, kan kanskje Mercedes CLS-klasse gi klarere assosiasjoner.

I senere år har shooting brake-modellene ofte kommet som 3-dørs (Kias har fem dører).

ProCeed har mer glidende, sporty linjer enn stasjonsvogner flest, og hvis du er ikke blant dem som har etablert premium-merke som absolutt betingelse ved et nybilkjøp, er dette en modell som kan pirre nysgjerrighet på utseendet alene.

Den er ennå ikke typegodkjent og har dermed ikke fått pris, men det går an å tippe på en innstegspris i overkant av 400.000 kroner.

Les også: En Kia med Maserati-følelse

En europeisk koreaner

Kia lanserer den som sin mest europeiske modell noensinne:

ProCeed lanseres i to GT Line-versjoner, hvor motorvalget står mellom en 1,4 turbo bensinmotor på 142 HK/242 Nm og en 1,6 CRDi bensinmotor med 136HK/320Nm, begge med 7-trinns dobbelkløtsj automatisk girkasse. I tillegg kommer en GT-variant med en 1.6 liter turbo bensinmotor på 204 hk.

Med et bagasjerom på 594 liter er den brukbart romslig. En lengde på 4605 mm lengde gjør den ørlite lenger (5 mm) enn de øvrige Ceed-modellene, men akselavstanden er lik (2650 mm). Hele Ceed-serien er basert på Kias nye K2 plattform.

Baksetene kan deles 40-20-40, med en løsning som gir et helt flatt bagasjeromsgulv. Bagasjeluken kan åpnes automatisk.

Les også: Lanserer Sportage som mild hybrid

Venter jubelår

ProCeed kommer med sikkerhets- og kjøreassistanse som matcher det meste i denne klassen, og med et par av disse detaljene som har gitt Kia mange venner i Norge: Oppvarmet frontrute, varme/kjøling i setene, og trådløs lading.

(PS: Kia opplyste på pressevisningen i september 2018 at bilen kom med oppvarmet frontrute, men en Motor-leser har i januar 2019 fått beskjed fra Kia Norge at bilen kommer uten denne funksjonaliteten)

Bilen kommer i salg i løpet av første kvartal 2019, i det som ganske sikkert blir Kias hittil største år i Norge.

Med helelektriske utgaver av Niro og Soul går det an tro at Kia vil sprenge grensen for 5000 solgte biler og kanskje også ta en topp 10-plassering blant Norges mest solgte merker.

Les også: Så lang er ventetiden på de ulike elbil-modellene