GRÅTT OG GODT: Kia Ceed i stasjonsvognutgave gjør ikke mye ut av seg, men er blitt en av de beste – og største – bilene i klassen. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Prøvekjøring Kia Ceed stasjonsvogn:

Den grå eminente

Kia Ceed gjør alt for å likne en tysker, men er faktisk blitt bedre enn flere av dem. Og ikke bare i bagasjerommet.

Publisert Sist oppdatert

Kia Ceed tok et skritt helt inn i tetstriden da Motor testet den i kombiversjon mot fire sterke konkurrenter (Ford Focus, Audi A3, Opel Astra og Mercedes A-klasse) på sensommeren i fjor.

Som stasjonsvogn tar den ett til.

Litt sent, med tanke på at verken stasjonsvogner eller fossile drivlinjer er spesielt attraktivt om dagen. Men like fullt en bekreftelse på hvor langt koreanske bilbyggere har kommet.

Les også: Vår test av Ceed i kombiutgave

Hvis man idag blir overrasket over hvor bra en Kia – eller langt på vei identiske Hyundai – er, så er det fordi man ikke har fulgt helt med i det som skjer i bilverden.

Og apropos den lunkne etterspørselen etter stasjonsvogner og fossile motorer:

Kia har posisjonert seg også i det mer attraktive SUV-segmentet. Og ikke minst som elbilprodusent.

Riktig nok må de bevise at de klarer å levere nye Niro Electric innenfor akseptable ventetider, men den litt mindre Kia Soul har vært en suksess i mange år. Og som ladehybrider har både Niro og den litt større Optima vist seg blant de mest utholdende og pålitelige på rekkeviddemålingene.

Koreanerne er med andre ord flinke til å lese markedet og raske til å utvikle tilpassede modeller.

Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer

 

EKSEMPLARISK: Ikke så spennende, men klassens beste og mest logiske førermiljø, etter Motors mening.

 

TYSKE FORBILDER: Designmessig likner Kia mye som kommer fra Tyskland, og de er selvsagt ikke tilfeldig. Her er kombimodellen fra vår test på tørt føre forrige sommer.

Klassereisen

Kia har hatt en formidabelt klassereise siden de første bilene kom til Norge i 1994. Fra å være en bil med stort sett pris og pålitelig mekanikk som kjøpsargument, til å bli en av de beste i klassen.

I mellomtiden kom markedets beste garanti, men uansett ikke særlig festlige argumenter i kampen mot de tyske volumselgerne, anført av Golf.

Med tredje generasjon Ceed er også de øvrige avgjørende faktorene på plass: Design, kjøreglede og komfort.  

Inntrykket fra sommerens stortest med kombiversjonen forsterkes i stasjonsvognutgaven. Av to opplagte grunner: Bagasjerommet på 625 liter. Og de smalere piggfrie vinterdekkene.

Les også: Proceed – en stilig Kia for smale budsjetter

Dekkstøy

Dekkene først. Kia deler en svakhet med de fleste bilene i denne klassen, men Kia sliter kanskje mest. Det handler om dekkstøy. Vel å merke på fabrikkmonterte 17 tommers sommerdekk med 225 mm bredde.

På mykere og smalere 16 tommers vinterdekk er dette problemet borte. Da har Ceed det støynivået bilen fortjener, og resten av komfortpakken kommer bedre til sin rett. Ikke minst i Exclusive-utgaven, der elektrisk justerbare skinnseter er standard.

Men også 17 toms dekk.

Bagasjerommet er klasseledende. Skal vi forholde oss til fabrikkens egne målinger, så er det altså 15 liter større enn hos regjerende bagasjemester Skoda Octavia. Og hele 50 liter større enn Volvo V70, som det kryr av hos norske familier.

Les også: Sjekk alle våre Kia-tester

Eksemplarisk logisk

Vi har ikke finmålt, og vet av erfaring at volum og plass ikke er det samme. Men uansett vil Ceed dekke behovet til en familie med kanskje både barnevogn og hund.

De øvrige kvalitetene er som vi husker dem fra kombimodellen:

Et førermiljø med en eksemplarisk logisk miks av analog og digital informasjon, og en motor på 140 hk koblet til en sjutrinns dobbeltklutsjautomat. Stillegående og harmonisk i daglig bruk, full av fart og energi hvis du ønsker det.

Vår testbil koster 391.900 i den høyeste utstyrsgraden Exclusive med 140 hk bensin og automat. Da får du blant annet varme i ratt og baksete, ventilerte seter foran, elektriske skinnseter og soltak og automatisk åpning av bakluka.

Men allerede på utstyrsnivåer under får du ryggekamera, fjernlysassistent, adaptiv cruisekontroll, filassistent og automatisk klimaanlegg med to soner.

Den enkleste modellen, 1,0 liter med 120 hk, starter på 269.900 kroner.