LEKKER: Nye Jaguar F-Type har fått en ny front i mer Jaguar-tradisjon, og ser enda bredere og sporty ut.
LEKKER: Nye Jaguar F-Type har fått en ny front i mer Jaguar-tradisjon, og ser enda bredere og sporty ut.

Jaguar F-Type i ny utgave:

Lyden av gamle dager

Her kan du velge mellom fire, seks eller åtte sylindre. Vi snakker med andre ord ikke om en elbil denne gangen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Jaguar F-Type er en klassisk kjøremaskin. Nå kommer den i kraftig oppgradert utgave.

Til ungdommen: Nei, Jaguar er faktisk ikke mest kjent for elbiler.

Til de litt eldre: Hvis du synes at Jaguar har kjørt merkevaren i grøfta med sine biler uten verken motorlyd eller eksosanlegg, så kan dette være bilen som gjenskaper tilliten. 

Hvis du har pengene, vel å merke. 

Minimum drøye 900.000 kroner for versjonen med firesylindret motor på 300 hester og bakhjulsdrift.

Men du får den også for litt over 2,1 millioner, selvsagt med den største og mest klassisk brummende åttesylinderen, samt firehjulsdrift. Da gjør du unna 0-100 km/t på kun 3,5 sekunder. 

Det er bedre enn nesten alle elbiler.

Og enda viktigere: Det hele skjer i en lydkulisse som temmelig sikkert er verdt pengene. Men kanskje ikke utslippet.

Les også: Her er vår test av bestselgeren I-Pace

Ny eller helt ny?

Alle modellene er forøvrig også utstyrt med samme åttetrinns automatkasse og de nye 20-toms felgene med Pirelli dekk i dimensjonen 265/35/ZR20 (foran) og 305/30/ZR20 (bak).

Hvorvidt biler bare blir oppgraderte, eller er splitter nye, er en tilbakevendende diskusjon. Produsentene insisterer oftest på det siste. 

Nye F-Type har skallet fra den eksisterende modellen, men sammenlikner man for eksempel fronten, så ser vi to helt ulike uttrykk.

Den nye modellen har også andre støtfangere, større grill og nytt panser. Altså er endringene langt mer omfattende enn på en facelift.

Les også: Varsler startpris under 400.000 for ID.4

Ingen miljøpris

Innvendig legger du merke til «Jaguar Est. 1935»-merket på hanskerommet. 

Dette er en referanse til året da Jaguar-navnet ble brukt for første gang av Sir William Lyons, selskapets grunnlegger, på en av hans egne biler.

Bilen har ifølge Jaguar vunnet 178 priser, inkludert «World Car Design of the Year». Det kommer sikkert noen flere.

Men garantert ikke fra noen miljøorganisasjoner.

Powered by Labrador CMS