Bilsalget i oktober:
Nybilsalget fortsetter å stupe
Trenden for nybilsalget bare forsterket seg i oktober: Kjøperne skyr bensin- og dieselbiler, mens importørene ikke klarer å skaffe nok elbiler. Antall nybilregistreringer falt med 6,6 prosent fra samme måned i fjor.
De siste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken bekrefter det som likner en allmenn sannhet om det norske bilmarkedet:
Enhver som har bil med ledning får salgstall som konkurrentene med gamle drivlinjer bare kan drømme om.
Les også: I-PACE er den nye kongen på haugen
I støtet
Stjerneeksempel 1: Jaguar (!) klatret til 5. plass på salgsstatikken med 441 registrerte I-PACE, en bil der flertallet av de solgte modellene koster over 800.000 kroner. Ytterligere drøyt 2500 kjøpere tripper stadig på venteliste.
Stjerneeksempel 2: Nissan holder sitt jerngrep om tetposisjonen på salgslistene, med 1292 Leaf-registreringer og en markedsandel på over 11 prosent av totalen, takket være god tilgang og kjapp levering.
Og som for å understreke:
Volkswagen Golf er Norges nest mest populære modell for øyeblikket med 1135 registreringer i oktober, men andelen som velger bensin eller diesel var helt nede i 4,6 prosent. På årsbasis er fossilandelen nærmere 18 prosent.
Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene
Styrer mot nedgang
Samlet ble det nyregistrert 11.655 biler i oktober, og det begynner å bli ganske klart at bilsalget vil få et fall sammenliknet med 2017.
Totalt er det registrert 123.155 nye biler i år, ned 4,4 prosent fra i fjor.
Hvis ikke bransjen mot formodning skulle klare å øke fjorårsvolumene i årets to siste måneder, vil det kunne bli en betydelig nedgang – kanskje et fall til under 150.000 biler. I 2017 endte man på 158.650 nybilregistrerińger.
På den annen side kan større leveringer av Hyundai Kona, Jaguar I-PACE og ikke minst Tesla-modellene, som har store månedlige svingninger, gi kraftige, positive utslag på statistikken.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?
Fossilt fall
Den såkalte næringsandelen av personbilsalget, som inkluderer privatleasing, økte 1,1 prosentpoeng fra oktober i fjor til 54,0 prosent.
Både diesel- og bensinandelen falt sammenliknet med samme måned i fjor, diesel til 14,2 (fra 19,9 prosent) og bensin til 18,7 (fra 22,9 prosent).
Samlet har bilene som går utelukkende på fossilt drivstoff dermed en markedsandel av nybilsalget på under 33 prosent.
Bruktbilsalget fortsetter derimot å øke, og var opp 3,6 prosent i oktober, marginalt lavere enn årsveksten som er på 3,7 prosent. Så langt i 2018 har 411.714 brukte biler skiftet eiere.
Les også: Dette bør du lese før du handler bruktbil