ORDNER SELV: De koreanske bilprodusentene Kia og Hyundai vil gjøre automatgir automatisk – på ordentlig. Foto: Hyundai Motor
ORDNER SELV: De koreanske bilprodusentene Kia og Hyundai vil gjøre automatgir automatisk – på ordentlig. Foto: Hyundai Motor

Lanserer datastyrt girskift-system:

NÅ snakker vi automatgir!

Det manuelle giret er i ferd med å forsvinne fra nybilparken. Nå kan også begrepet automatgir få en helt ny mening. Hyundai og Kia lanserer girskiftsystemet som girer av seg selv.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Systemet skifter automatisk til optimalt gir basert på registrering av vei- og trafikkforholdene lenger fremme.

De koreanske selskapene skriver i en pressemelding at de har utviklet verdens første prediktive IKT-tilkoblede girskiftsystem. De har søkt om 40 ulike patenter i hjemlandet og internasjonalt i forbindelse med prosjektet.

Dagens automatgir-systemer baserer seg i betydelig grad på bilførernes preferanser, men den nye koreanske løsningen bruker sanntidsdata fra navigasjonssystemet, kameraer og radarsensorer for å lese terreng og kjøreforhold.

Reduserer girskifte-frekvens

«På bakgrunn av disse dataene beregner styreenheten det optimale girskiftscenariet for virkelige kjøresituasjoner ved hjelp av en AI-algoritme og skifter gir i samsvar med dette. Hvis systemet for eksempel beregner at en lang nedbremsing er sannsynlig og radarsensoren ikke registrerer noen uregelmessigheter i hastigheten til bilen foran, settes girkassen midlertidig i fri for å redusere drivstofforbruket», heter det i pressemeldingen.

Selskapene viser til tester hvor det nye systemet reduserte girskiftfrekvensen med ca. 43 prosent på en svært svingete vei. Bremsefrekvensen ble redusert med 11 prosent.

I følge koreanerne vil bilens system automatisk skifte kjøremodus, for eksempel når du akselerer ved innkjøring på motorvei. Fartsgrenser, fartsdumper og annen trafikk registreres, slik at bilen automatisk kan skifte til riktig gir.

Stadig smartere

– Biler er i ferd med å utvikle seg fra å være rene transportmidler til å bli smarte mobilitetsløsninger, sier Byeong Wook Jeon, sjef for Intelligent Drivetrain Control Research Lab i pressemeldingen.

– Selv tradisjonelle bilkomponenter som drivlinjen er i ferd med å bli avanserte teknologiske løsninger som er optimert for smart mobilitet gjennom integrering av IKT- og AI-teknologi, sier han.

Hyundai og Kia sier selskapene skal videreutvikle systemet, slik at det kan kommunisere med trafikklys ved hjelp av LTE- eller 5G-kommunikasjon og registrere førerens kjøremønster.