Norgesvennlig teknologi i nye Toyota Prius:
Får firehjulsdrift på glatt føre
Hybridpionéren Prius kommer nå med drift på alle fire hjul. En liten elektrisk motor skal drive bakakslingen etter behov.
I følge Toyota er det nye systemet så kompakt og lett at det knapt påvirker bagasjeplass eller drivstofforbruk i bilen som ble lansert med sin banebrytende hybridteknologi allerede i 1997.
I pressemeldingen fra Toyota som ble publisert i forkant av dagens verdensdebut på bilutstillingen i Los Angeles, står det følgende:
«En egen dreiemomentsterk elektrisk motor sørger for å drive bakakslingen ved behov. Den er konstruert for automatisk å slå inn når man kjører avgårde og i hastigheter inntil 10 km/t, når sensorer oppdager at dekkene har lite grep, som på snø og is, og i hastigheter på mellom 10 og 70 km/t. Den ekstra el-motoren er kompakt og lett og systemet krever ingen differensial eller mellomaksling.»
Les også: Toyota skjønner ikke hvor de skal selge elbiler
Ørsmå endringer
Modellen med firehjulsdrift har et nytt nikkel-batteri, mens Prius med forhjulsdrift har et nytt litium-ion-batteri.
Også kosmetisk er det gjort enkelte ørsmå endringer. Toyota ønsker å gi bilen et renere uttrykk, blant annet med nye og smalere LED-lykter foran og litt endret lyktedesign bak.
I tillegg er toppunktet på støtfangeren hevet for å gi mer dynamiske linjer. Det kommer også to nye farger på markedet, samt en nydesignet 17 toms aluminiumsfelg.
Innvendig har midtkonsollen og noen av kontrollene på instrumentpanelet blitt finjustert og berøringsskjermen har fått raskere respons.
Prius-modellen lanseres i Norge i mars.
Les også: Her er alle bilprodusentenes elbilplaner