EUROVISJON: Den populære SUV’en RAV4 hjalp på Toyota-salget i første kvartal. Foto: Toyota Motor
EUROVISJON: Den populære SUV’en RAV4 hjalp på Toyota-salget i første kvartal. Foto: Toyota Motor

Nye salgstall for Toyota:

Bryter hybrid-barriére

Bilsalget lugger i mange av verdens største bilmarkeder, men Toyota har holdt salgstallene i Europa og samtidig brutt en barriére: For første gang utgjør hybridmodellene over 50 prosent av salget i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Toyota er den siste av de virkelig store bilprodusentene som ennå ikke har annonsert hvordan de vil satse batterielektrisk de neste årene.

Senest i mars bekreftet selskapets ledelse at beslutningen bare lå noen måneder fram i tid.

Men en sentral grunn til at de ikke har flagget noe batterivedtak, er at den hybridteknologien de har utviklet og forfinet de siste 20 årene nå betaler seg mer enn noen gang.

Samtidig er den ikke så verst utslippseffektiv, i hvert fall effektiv nok til at ikke de nye WLTP-kravene er noe isfjell for selskapet.

Salgstallene for første kvartal 2019 viste en vekst i salget av hybridmodeller i Europa på 14 prosent mot samme periode ifjor, noe som ikke minst skyldes lansering av ny RAV4, Corolla-comebacket og lanseringen av den relativt moderat prisede Lexus UX.

Totalsalget er ned 0,5 prosent mot 2018.

En av Toyotas store, uttalte ambisjoner i Europa (inkludert Tyrkia og Israel) har vært en hybridandel på over 50 prosent i 2020. Tallene i første kvartal endte på 51 i Europa samlet, og 61 prosent i de vesteuropeiske markedene.

Nå er de ved det målet ett år før skjema.