Coronaviruset slår til igjen:
Toyota utsetter lansering av ny SUV
Først ble vårens største bilutstilling utsatt. Så ble lanseringen av det som skulle være bilutstillingens største nyhet utsatt. Presentasjonen av Toyotas nye SUV er utsatt «på ubestemt tid».
DETTE ER SAKEN: Toyotas B-segment-SUV er ventet å bli en av merkets store bestselgere de nærmeste årene.
Hybrid-SUV-en var annonsert som en av Genève-utstillingens store attraksjoner. Men vi får foreløpig ikke vite hvordan denne bilen ser ut. Den skal entre et stadig mer populært markedssegment, med kompakte SUV-er/crossovere.
I dag består det av biler som blant andre VW T-Cross, Renault Captur, Opel Crossland og Peugeot 2008, en bilsegment i sterk fremgang.
Ifølge markedsanalyseselskapet Jato Analytics ble det registrert 1,9 millioner biler i denne klassen i 2019 – opp 20 prosent fra året før.
Ingen avdukning – ingen visning
Automotive News Europe rapporterer at avdukingen av bilen vil bli utsatt i «uker eller måneder». I motsetning til andre produsenter som skulle ha vært til stede i Genève, besluttet Toyota å ikke ha en alternativ, digital presentasjon av det nye produktet.
Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, sier utsettelsen kun gjelder visningen av bilen, og henger sammen med at denne var planlagt utført på en bestemt måte på bilmessen.
– Toyota trenger litt tid for å forberede en alternativ måte å vise den på, sier Olsen til Motor.
– Jeg regner med å få vite hvordan det skal foregå i løpet av noen dager.
I salg først om ett år
Bortsett fra denne utsatte før-visningen er det ikke blitt foretatt noen endringer i tidslinjen frem mot markedsintroduksjonen. Denne skal ikke finne sted før om et år – i mars 2021.
– Betyr det at modellen vi får se om ikke lenge er å regne som en konseptbil?
– Den vil være litt unna helt ferdig produksjonsbil, men den blir ikke kalt konseptbil.
Dette betyr til syvende og sist at vi ikke vet stort mer enn da vi møtte representanter for Toyota Europa i Amsterdam i januar. Da ble vi vist en skisse av den kommende bilen.
Bilen skal bygges på den nye, kompakte, GA-B-versjonen av den fleksible TNGA (Toyota New Global Architecture)-plattformen som er blitt basis for volumproduksjonen til Toyota.
Den skal produseres i Europa – på samme fabrikk som den nylig lanserte 4. generasjon Yaris i Valenciennes i Nord-Frankrike.