Volvo satser på mild hybrid:
«Skal spare 15 prosent drivstoff»
Store XC90 er først ute med Volvos lille hybrid-system. Ved hjelp av regenerert energi fra bremsene skal bilene spare opptil 15 prosent drivstoff, ifølge Volvo.
Volvo introduserer den såkalte milde hybriden på de fleste av sine bensin- og dieselbiler i disse dager.
Systemet, kalt Kinetic Energy Recovery Braking System, skal altså redusere drivstofforbruket og utslippet ved å gjenopprette kinetisk energi når føreren bremser.
Koblet sammen med bilens forbrenningsmotor, mener Volvo at systemet kan kategoriseres som «elektrifisering», og sånn sett bidra til å innfri målet om at alle modeller skal elektrifiseres i større eller mindre grad innen 2025.
Les også: Elektrisk XC40 minst ett år forsinket
Først ut med facelift
XC90 får en facelift i disse dager, og blir den første modellen som kommer med dette systemet.
Men selvsagt kommer den også i den eksisterende versjonen som ladbar hybrid.
Den relativt kostbare store SUV’en er faktisk Norges femte mest solgte ladbare hybrid.
For øvrig skal du være god kjenner av Volvo for å oppdage de øvrige endringene i forbindelse med faceliften:
Nye felger og eksteriørfarger og noen nye detaljer både innvendig og i grillen. Nytt er det også at den kommer i en variant med seks seter.
Les også: Nye V60 i test – skjønnhetens pris
Oppgraderer
Volvo har nylig oppgradert de eksisterende ladbare hybridene T8 og T6 Twin Engine, og bekrefter at ladbare hybrider blir tilgjengelig på alle Volvos modeller – med unntak av V90 Cross Country og V60 Cross Country.
Volvo har oppgradert produksjonskapasiteten slik at opp mot 25 prosent av den totale produksjonen skal være ladbare hybrider.