XXL-SUV: Highlander er en god del større enn Toyota RAV4 – og like lang som en Land Cruiser V8. Foto: Toyota

Kommer til Norge neste år:

Nå får Toyota RAV4 en hybrid storebror

Highlander er populær i Nord-Amerika. I 2021 kommer en ny generasjon av den generøst dimensjonerte 7-seteren til Europa for første gang, med firehjulsdrift og 244 hester.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota lanserer den nesten fem meter lange SUV-en Highlander i Europa.

Hybriden vil komplettere et SUV-utvalg som stadig øker i omfang. Med ferske Yaris Cross i den andre enden av størrelsesspekteret teller flåten fem modeller.

Highlander blir utelukkende tilbudt som hybrid, med sin egen versjon av fjerde generasjon hybriddrivlinje kjent fra RAV4 og noen av de nyeste Lexus-modellene.

I likhet med RAV4 er nykommeren konstruert på Toyotas største produktplattform GA-K, som er basert på den såkalte TNGA-arkitekturen (Toyota New Global Architecture).

Highlander er godkjent for en maksimal hengervekt på to tonn.

Les også: Her er vår test av nyeste RAV4 Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

En sværing

Highlander er 495 centimeter lang og vil fly rett i tottene på den omtrent like store Ford Explorer, som også er på vei til våre bredder.

Utseendet vitner om slektskapet med RAV4 med sin røffe 4x4-design som gir den et robust preg. Bilen er utstyrt med 20-tommers aluminumsfelger.

Interiøret er, ifølge produsenten, designet for fleksibiliteten og robustheten man ønsker seg i en 7-seters SUV og Highlander presenteres som en «ekte 7-seter».

Andre seterad kan flyttes 18 centimeter i lengderetningen, noe som skal gi raust med plass på tredje rad for to voksne, samt enkel adkomst.

VELKJENT: Førermiljøet i Highlander fremstår med relativt konservativ og klassisk Toyota-design.

GODT MED PLASS: Nykommeren er løsningen for dem som ønsker en RAV4, men trenger mer plass.

Mye bagasjeplass

Bakluken kan betjenes ved å føre foten under bakfangeren. Bagasjerommet måler ifølge Toyota 658 liter, som økes til 1909 liter med tredje seterad nedfelt. Interiøret, som er tilgjengelig i fargene svart eller grafitt, har flere lasterom bygd inn i kupeen og det er USB-uttak på både første og andre seterad.

Utstyrsnivået inkluderer en 12,3-tommers skjerm med navigasjon i midtkonsollen, head-up display (nøkkelinformasjon vises på frontruten), smartmobiloppkobling via Apple CarPlay eller Android Auto, trådløs telefonlading, seteventilasjon og, som i RAV4, det smarte digitale bakspeilet som viser området bak bilen uten at sikten hindres av last eller passasjerer.

To elektromotorer

Highlanders fjerdegenerasjons hybriddrivverk kombinerer en 2.5-liters bensinmotor med elmotorer foran og bak – motoren bak er utstyrt med det Toyota kaller AWD-i (All-Wheel Drive-intelligent), som innebærer firehjulsdrift som automatisk tilpasser seg kjøreforholdene, og en batteripakke under andre seterad.

Totalt yter systemet 244 hestekrefter og har et utslipp oppgitt til 146 gram per kilometer fra et forbruk på 0,66 liter per mil (WLTP). Toyota presiserer at dette er foreløpige tall i påvente av typegodkjenning.

En såkalt akustisk (lydisolert) frontrute, lydisolasjon i tak, dashbord og gulv, samt isolasjon i hjulbuene og bagasjerommet skal ifølge produsenten gjøre kupeen bemerkelsesverdig stille.

Nye Highlander Hybrid er naturlig nok utstyrt med den nyeste utgaven av Toyota Safety Sense, som er en pakke med aktive sikkerhetsteknologier designet for å unngå eller redusere konsekvensen av ulykker.