Nye Range Rover Evoque:
Klassens lekreste hybrid
Utseendemessig flottere enn noen gang, men for oss nordmenn ligger den største fristelsen under overflaten på nye Evoque.
Range Rovers lille stolthet kommer nemlig som ladbar hybrid cirka et år etter at bilen lanseres.
Rekkevidde og andre tekniske data er ennå ikke offentliggjort. Inntil videre må vi nøye oss med blant annet en såkalt mildhybrid.
Systemet henter energi som vanligvis går tapt under bremsing og lagrer den i batteriet under gulvet. Ved hastigheter under 17 km/t. slås motoren av når føreren bremser.
Energien hentes tilbake under akselerasjon – og drivstofforbruket reduseres. Spesielt effektivt i trafikktunge områder.
Les også: Vår test av elegante Range Rover Velar
Henger igjen
Nye Evoque har forgjengerens silhuett og proporsjoner, men er likevel større – og helt ny. Faktisk er det bare dørhengslene som bokstavelig talt henger igjen.
Nick Rogers, produktdirektør, sier dette:
– Under overflaten er det en konstruksjonsmessig og teknisk revolusjon. Arkitekturen er helt ny og kan romme både ladbare og milde hybridsystemer. Chassiset er bearbeidet i betydelig grad for å få mest mulig ut av det stivere karosseriet og sikre den karakteristiske kjørekomforten og raffinementet i Range Rover.
Les også: Her er bilprodusentenes elbilplaner
Lengre akselavstand gir 20 millimeter ekstra beinplass bak, og bagasjeplassen er nå på 591 liter, 10 prosent mer enn den utgående modellen. Det er blant de beste i klassen.
Range Rover selv kaller det en sofistikert utgave av originalen, og det er vanskelig å si se uenig.
Evoque satte en designstandard da den kom på markedet i 2010. Snart ni år senere og i fornyet utgave framstår den like muskuløs og elegant.
Evoque kommer med et såkalt «ClearSight» sladrespeil. Hvis sikten bakover hindres av passasjerer eller store gjenstander, kan føreren skru på en bryter på undersiden av speilet. Et kamera viser så hva som befinner seg bak bilen.
Les også: Torsdag gjorde Stortinget årets viktigste elbilvedtak