COMEBACK: Toyota Camry er solgt i mer enn 19 millioner eksemplarer i over 100 land, men har vært borte fra det norske markedet siden 2004. Nå gjør den comeback.

Vi har prøvekjørt nye Toyota Camry:

En bakdel for oss nordmenn

Det er større sjanser for at du ender i baksetet enn bak rattet på åttende generasjon av verdens mest solgte sedan. Med mindre du er taxisjåfør.

Publisert Sist oppdatert

På 80- og 90-tallet var Toyota Camry en storselger i Norge. I 1987 ble det solgt hele 5500 eksemplarer.

Men da stasjonsvognen forsvant, noen husker sikkert den elegante modellen med to vinduspussere på bakruten, gikk salget til bunns i Norge.

Etter hvert ble modellen erstattet av Avensis i Norge og resten av Europa.

Nå er modellen tilbake.

Men heller ikke nå som stasjonsvogn.

Eller enda mer relevant, som SUV.

Les også: Varsler tre elbiler neste 20 måneder

Comeback

Når Camry gjør comeback på det norske markedet etter 15 års fravær, så er naturligvis kalkylene fra importøren ganske så nøkterne.

Det er opplagt at en stor sedan med fossil drivlinje ikke blir noen videre salgssuksess i Norge.

Ikke på privatmarkedet.

På den annen side:

Et såpass stort antall representanter fra norsk motorpresse hadde ikke reist til Kroatia for å prøvekjøre denne bilen for første gang, hvis det ikke var for at praten hadde gått om at bilen har noe ekstra ved seg.

Les også: RAV4 løfter fornuften til nye høyder

ELEGANT: Forfra synes vi Toyota har lykkes godt med designet på nye Camry. Hekken blir mer anonym.

TYPISK: Disse linjene og instrumentene kjenner vi igjen fra Toyota/Lexus-universet. Kvalitetsfølelsen er bra. De færreste nye biler leveres med CD-spiller, men Camry er nok myntet på litt eldre, konservative kjøpere. 

Nærmest uslåelig

Alt startet med det kanskje beste lokkemiddelet man kan ha i bransjen: Lav pris. Fra 429.900 for en godt utstyrt grunnmodell (Executive) til 475.700 for en maks utstyrt toppmodell (Platinum) med 218 hybridhester.

Bunnsolid kvalitet er et annet kjøpsutløsende argument man enkelt kunne føye til. Kombinasjonen er for mange nærmest uslåelig.

Men resten – kjøreegenskaper, komfort, design – må man være fysisk tilstede for å oppleve. Motor sitter igjen med opplevelsen av at ryktene i motormiljøet denne gangen lå tett opptil virkeligheten.

Toyota Camry er blitt en meget god bil til en gunstig pris.

Les også: «Uvitenskaplig og grovt villedende» tysk elbil-rapport

Taxi-bekjentskap

Du havner med stor sannsynlighet i baksetet på nye Camry hvis du tar taxi av og til. Raus bakseteplass, romslig bagasjerom (524 liter) og eminent driftssikkerhet gjør den til et opplagt valg for næringen.

Men det føles urettferdig å redusere bilen til et nyttekjøretøy der ledninger, ettermonterte skjermer og blasse kaffekopper ødelegger det stilrene førermiljøet.

Den såkalte premiumfølelsen i materialer og betjening er nemlig én av fire faktorer Toyota har vektlagt i utviklingen av nye Camry. Den skal ikke konkurrere i luksusfølelse med Lexus ES, som grunnleggende sett er den samme bilen, bare 100.000 kroner dyrere, men likevel ligge helt i tetsjiktet i segmentet.

Vi synes Toyota lykkes greit. Alt virker meget solid og bruksvennlig, men aldri overdådig.

Les også: Mercedes rapper til for å finne yngre kjøpere

PLASS NOK: Klarer du deg uten høyden opp til taket, så er 524 liter bagasjevolum bedre enn svært mange SUV’er og på nivå med for eksempel Volvo V60.

TAXI-PLASS: Camry har klasseledende beinplass i baksetet, og blir garantert en populær taxi.

Luksuslimo

De tre øvrige faktorene er design, kjøreegenskaper og den hybride drivlinjen. Design er selvsagt subjektivt. Motors oppfatning er at fronten er blitt elegant og særpreget, mens bakparten er ganske anonym.

Designmessig en videreutvikling av de linjene som er blitt så populære på det amerikanske markedet, et vesentlig viktigere marked enn det norske.

Kjøreegenskapene følger den europeiske trenden. Det betyr at bilen er presis og forutsigbar og at den lystrer umiddelbart. Men også at den kan føles litt for stram.

En tilnærmet luksuslimousin som dette, kunne gjerne vært litt bedre dempet mot underlaget, etter vår mening. Du merker dårlig kroatisk asfalt like godt i Camry som i en hvilken som helst tysker.

Antakelig er det et kompliment for Toyota.

På finere asfalt derimot, trer kvalitetene virkelig fram. Støynivået er lavt, de større ujevnhetene slukes effektivt, setene kan tilpasses de fleste kropper og kjørestillinger, til og med rattet har elektrisk justering, styrefølelsen er tung og trygg og kraftoverskuddet er alltid tilstede. Kort sagt, en bil skapt for langkjøring.

Les også: Tysk ekspert tviler på norsk elbil-strategi

Mer sofistikert

Camry blir naturligvis tilgjengelig som selvladende hybrid, i god Toyota-tradisjon. En nyutviklet 2.5 liters drivlinje er koblet til det trinnløse automatgiret, som vi kjenner godt fra andre modeller. En drøm hvis du vil ha maksimal komfort, masete og lite sofistikert hvis du vil kjøre aktivt.

Men Toyota har gjort en god jobb med å optimalisere siste generasjon hybridlinje. Motor har de siste ukene kjørt nye Corolla, nye Prius, nye RAV4 – og nå nye Camry. Og vår kritikk blir stadig mildere.

Felles for samtlige er en bedre respons fra girkasse og motor. Nå kommer kreftene mer momentant, faktisk raskere enn fra en konvensjonell automatkasse som først må gire ned noen trinn. Dermed føles heller ikke den karakteristiske turtallsøkningen så påtrengende. Nå står kraftutviklingen bedre i stil med motorstøyen.

Og i en godt støydempet bil som Camry blir det hele langt mer sofistikert enn på tidligere Toyota-modeller.

I startprisen på 429.900 (Executive) får du blant annet elektrisk justerbare skinnseter, nøkkelfri start/stopp, ryggekamera, og sikkerhetspakke med kollisjonsvern med fotgjengervarsling, filsvarsling, skiltgjenkjenning, automatiske fjernlys og cruisekontroll i alle hastigheter.

På neste utstyrstrinn (Premium til 449.800 kroner) får du i tillegg blant annet LED-lys i alle lamper, 18-toms lettmetallfelger og trådløs mobillader.

På høyeste utstyrstrinn (Platinum til 475.700 kroner) får du i tillegg blant annet head up display, elektrisk styring av bakseterygg og større musikkanlegg.