SMÅ ENDRINGER: Det er ikke lett å skille 2019-modellen fra den eksisterende modellen, men du finner noen detaljer i lyktedesign og støtfangere.

2019-modellen kommer i august:

Dette er endringene på folkehybriden

Norges mest solgte ladbare SUV har fått en rekke oppdateringer på bilene som kommer til Norge på sensommeren. Et par av dem er svært kjærkomne – hvis reklamen holder ord.

Publisert Sist oppdatert

Den ladbare varianten av Outlander med firehjulstrekk har vært den mest solgte i segmentet de fire siste årene.

Siden introduksjonen i 2014 er den solgt i over 15.000 eksemplarer i Norge. Bare Storbritannia og Nederland har kjøpt flere.

I august/september er 2019-modellen klar for det norske markedet.

Les også: Dette er bilene som kommer

Mitsubishi nevner en rekke oppdateringer fra 2018 til 2019-modellen: En ny 2,4 liters bensinmotor er knyttet til en batteripakke der den bakre av to elmotorer har fått økt effekt fra 82 til 95 hk., og batteriytelsen har økt med 10 prosent.

Bilen får også to nye kjøreprogram, et stivere chassis, re-kalibrerte hjuloppheng, kraftigere bremser og kvikkere styrerespons.

Visuelt er det ikke lett å få øye på endringene, men både lykter, støtfangere og lettmetallfelger har fått ørsmå kosmetiske endringer. Det samme skal være tilfelle med instrumentpanelet.

Forsetene har fått ny fasong, og skinnsetene har fått såkalt diamantsøm.

Les også: Hva nå med dieselbilen?

KVALITETSLØFT: Outlander er ikke kjent for sin opplevde kvalitet – altså materialer vi kan se og føle. 2019-modellen skal ifølge fabrikken holde høyere nivå.

I teorien er 2019-modellen litt bedre på både rekkevidde og prestasjoner. Og med riktig bruk av både bil og lademuligheter, har du en ypperlig kombinasjon av plass og framkommelighet til en svært konkurransekraftig pris.

Ikke minst fordi Outlander i teorien har fem mils rekkevidde på ren elektrisitet, og dermed slipper en avgiftsøkning fra 1. juli. Prisøkningen blir på 8-10.000 kroner, avhengig av utstyrsnivå.

Men skal Outlander løfte seg et hakk i Motors vurderinger, må den nye modellen også levere på to andre punkter som fabrikken nevner: Støyisolering og materialkvalitet.

Outlander har gjennom hele sitt livsløp slitt med å dempe støyen fra den norske asfalten. Den siste generasjonen er hørbart bedre enn den forrige, men fortsatt er lydnivået fra dekkene for høyt sammenliknet med mange konkurrenter.

Som regel handler dette mest om grunnkonstruksjon. Derfor blir det interessant å få sjekket i praksis hva som ligger bak setningen «ytterligere støyisolering».

Les også: Her er fotoboksene hvor flest råkjørere huker fast

Materialkvalitet har heller ikke vært Outlanders sterke side. Flere av konkurrentene, ikke minst koreanerne, har klart å gi oss en bedre opplevelse av kvalitet. Høsten vil vise hva som ligger i setningen «nye materialer innvendig».

Mitsubishi selv er nok mest opptatt av hva som vises på salgsstatistikken. Og på papiret er folkehybriden like attraktiv som før.