DYRERE: Ford Focus har solgt ganske bra til ikke å være elektrifisert. Men nå går prisen kraftig opp.
DYRERE: Ford Focus har solgt ganske bra til ikke å være elektrifisert. Men nå går prisen kraftig opp.

Ford øker prisene på Focus:

Ford-favoritt blir over 40.000 dyrere

I påvente av spennende, elektriske Mach-E, må Ford stole på at det selges noen Focus. Det har gått ganske greit så langt. Men nå tar prisene et byks.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford har justert prisene på alle sine Focus-modeller.

Ford befinner seg historisk lavt på listene over nyregistrerte biler i Norge.

Mangelen på elektrifiserte modeller er den opplagte årsaken. Inntil det blir et volum av helelektriske Mach-E og halvelektriske Kuga, er Focus den mest populære modellen.

Focus er i øyeblikket Norges 42. mest solgte bil. Men faktisk den 5. mest solgte ikke-elektrifiserte modellen. 

Det forteller noe om at modellen fortsatt har en posisjon i markedet, men at dette markedet krymper kraftig.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Hoppsan

Et kraftig prishopp gjør neppe plasseringen bedre. En populær modell som Focus ST-line stasjonsvogn med 125 hester, går opp fra 344.500 til 386.000 kroner – altså med over 40.000 kroner.

Prisøkningen på de øvrige Focus-modellene ligger i samme sjiktet – fra snaue 40.000 til drøye 40.000 kroner.

Men innbakt i prisøkningen ligger det også mer standardutstyr enn tidligere, blant annet nøkkelfri adgang og start, ryggekamera, trådløs lading av mobilen, regnsensor, mørktonet glass og handsfree åpning av bagasjeromsdøren på stasjonsvognen.

Dette er utstyr som ifølge Ford har en verdi på mellom 13.000 og 34.000 kroner, avhengig av hvilken modell det handler om.

Men Ford-folket ser likevel lyst på tiden som kommer:

Nye Ford Kuga lover godt, blant annet har vi i Motor gitt den mye ros.

Og enda viktigere:

På tampen av året kommer helelektriske Mustang Mach-E med en startpris på godt under 500.000 for versjonen med 600 kilometer rekkevidde.

 

Powered by Labrador CMS