Her er Fords nye kompakte crossover:
Skal vinne nye fossil-kunder
Ford kaster seg inn i et svært populært segment – men uten særlig populær motorisering. Den kompakte crossoveren Puma kommer kun som bensin og diesel.
Men det høres kanskje verre ut enn det er.
For Ford har fått et tydelig oppsving på salgsstatistikken, til tross for at tyskerne i øyeblikket ikke kan friste med stort annen elektrifisering enn mystiske bilder av en kommende el-SUV og en ladbar Kuga om et års tid.
Siste generasjon Focus har klatret opp til en 20. plass blant nyregistreringene så langt i år, og den lille tresylindrede bensinmotoren har faktisk gjort Focus til Norges mest kjøpte bensinbil.
Les også: Her er Fords elektriske planer
En helt annen pondus
Ford har også tidligere forsøkt å bygge en modell som het Puma, basert på Fiesta. Det var en liten to-dørs coupe, som bare fikk eksistere fra 1997 til 2002.
Versjonen som nå kommer på markedet, har en helt annen pondus.
Stilig design, høy sittestilling og god plass på få centimeter, vil gjøre bilen attraktiv for dem som ikke på død og liv skal ha en bil som kan lades med strøm.
Puma kommer riktignok med en hybridteknologi, men den er verken ladbar eller på langt nær like kraftig som systemet vi kjenner fra for eksempel Toyota. En integrert startmotor/generator tar vare på energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader batteriet på 48 volt.
I tillegg til å avlaste forbrenningsmotoren i for eksempel start/stopp-situasjoner, vil systemet også gi motoren litt ekstra dreiemoment. I følge Ford kan drivstofforbruket reduseres med opptil ni prosent.
Les også: Kia vil samle det beste av to verdener
Tror den vil treffe
– Dette er en ny modell som vi tror vil treffe svært bra blant de stadig flere nordmennene som ønsker seg en SUV eller crossover. Den er ekstremt praktisk, svært romslig og fleksibel, samtidig som den har et moderne og iøynefallende design. Hybridteknologien reduserer utslippene og gjør den mer drivstoffgjerrig, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Bagasjerommet på 456 liter blir det største i klassen, og inkluderer et dypt og fleksibelt oppbevaringsrom, som kan frakte opptil 115 centimeter høye gjenstander. Boksen har dreneringsplugg, som gjør den enkel å rengjøre med vann.
Puma blir også første bil i dette segmentet som tilbyr bakluke som åpnes ved å bevege benet under støtfangeren.
Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå
Salgstart i høst
Mye sikkerhetsteknologi og infotainment kjenner vi fra Fiesta og Focus, men for første gang leverer Ford også et 180 graders ryggekamera, i tillegg til blindsonevarsler som varsler om kryssende trafikk bak bilen og bremser dersom sjåføren ikke reagerer på advarselen.
Puma kommer også med en videreutviklet versjon av Fords filassistent.
Den merker når hjulene treffer grus, gress eller noe annet på siden av veien, og styrer bilen forsiktig tilbake.
Salget av Puma starter i Norge i høst.