CROSSOVER: Om motoriseringen er hybrid, er designen det også. Puma har en ganske egenartet design og fremstår, minst i like stor grad som en høyreist, røft designet kombi, som som en SUV.

Puma lanseres i Norge:

Ny Ford-SUV til under 280.000 kroner

Omsider en nyhet som ikke handler om en elbil, og den er det Ford som står for med sin lille crossover-SUV Puma som kommer på markedet – til relativt hyggelige priser og med det siste i utstyr.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Den kompakte SUV-en Ford Puma er nå lansert, og kommer til Norge i disse dager.

Med Puma er også Ford inn på markedet for kompakte SUV-er/crossovere – bilklassen som vokser raskest.

ENDELIG PÅ VEIEN: Puma kommer nå til Norge, fem måneder etter at den første gang ble vist for publikum.

Her vil den konkurrere med modeller som VW T-Cross, de nye franske – Renault Captur II (som også tilbys som ladbar hybrid), Citroën C3 Aircross og Peugeot 2008 II (som kommer som elbil senere i år), samt Skoda Kamiq.

Modellen som i sin tid var først ut i dette segmentet, Nissan Juke, selges ikke lenger i Norge.

Ford Puma kommer med såkalt mild-hybridteknologi, skiller seg ut med et ganske egenartet design, og påberoper seg klassens største bagasjerom.

To varianter, automat senere

Puma tilbys i utstyrsvariantene ST-Line og Titanium.

Titanium er priset fra 275.800 kroner, med en 1,0-liters mildhybrid  bensinmotor på 125 hestekrefter, med 6-trinns manuell girkasse. Etter den nye målestandarden er forbruk ved blandet kjøring oppgitt til 0,58 liter per mil. Etter den gamle NEDC-standarden, er det på bare 0,45. Det sier litt om hva endringen kan utgjøre av forskjell. Titanium-varianten kommer blant annet med 17 tommers aluminiumsfelger, korsryggsmassasje i forsetene og trådløs mobillading.

ST-Line er bedre utstyrt og starter på 322.200 kroner. Den leveres med bensinmotor på 155 hestekrefter, også den lett hybridisert, og en 6-trinns manuell girkasse. Denne tilbys med 18 eller 19 tommers aluminiumsfelger, sportsunderstell og ST-Line grill i matt svart. Spoiler er også tilgjengelig. 

Alle de som foretrekker automatgir, vil måtte vente til utpå våren. Da kommer Puma med 125 hesters bensinmotor og automat. Pris: Fra 302.800 kroner.

Les også: Uvisst om Fords bestselger kommer som elbil i Norge

Elektrifisering

Mildhybridløsningen med 48 voltssystem fungerer ved at en elektromotor (startmotor/generator), integrert med den 3-sylindrede bensinmotoren, gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon, og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet. Den lagrede energien brukes til å gi bilen ekstra dreiemoment, opptil 240 newtonmeter ved akselerasjon.   

Føreren kan velge mellom forskjellige kjøremoduser som tilpasser bilens kjøreegenskaper etter kjøreforholdene. Velg mellom «Normal», «Eco», «Sport», «Glatt», og «Ujevnt terreng».

Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de ulike kjøremodusene.

Les også: Puma skal «se» rundt svingen

SLUKHALS: Bagasjerommet skal være størst i klassen med sine 456 liter.

Smart bagasjerom

Ford bruker det de beskriver som det største og smarteste bagasjerommet i klassen som et av sine viktigste salgsargumenter. Volumet er oppgitt til 456 liter, som kan utnyttes på en rekke måter.

Såkalte Ford MegaBox gir et dypt oppbevaringsrom på opptil 80 liter under gulvet i bagasjerommet. Dermed skal du kunne frakte produkter tilsvarende to golfbager på høykant, eller planter som er 115 centimeter høye.

– De mange teknologiløsningene som kan fås med nye Puma er helt enestående i segmentet. Alt fra trådløs lading til køassistenten sørger for å gjøre kjøreturen med Ford Puma til en praktisk, komfortabel og intuitiv opplevelse, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Puma fikk allerede før lansering toppscoren fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsevaluering – ikke minst takket være det nyeste førerstøttesystemer.

De første Puma-modellene leveres ut i disse dager.