Ford med nytt varselsystem:
Skal redde syklister fra dødsfelle
Hvert år skades tusenvis av syklister etter ublide møter med bildører. Nå har Ford utviklet en ny teknologi som snart kan fjerne dette problemet.
DETTE ER SAKEN: Ford tester ut et varselsystem som skal hindre sammenstøt mellom syklister og bildører som åpnes.
Bare i 2018 ble syv syklister eller passasjerer på sykkel drept i trafikken i Norge. Hele 410 ble skadet.
Det finnes ifølge pressemeldingen fra Ford ingen konkrete tall fra Norge på hvor mange syklister som hvert år kolliderer med en bildør som brått slås opp rett foran dem, men i Tyskland skal denne type hendelser ha forårsaket hele 3500 skader bare i løpet av 2018.
I Storbritannia ble det registrert 60 syklister som døde eller ble hardt skadde etter å ha krasjet inn i en bildør som ble åpnet.
Både i Norge og i utlandet blir det stadig vanligere med tohjulinger i trafikken – motoriserte eller ikke. Det øker selvsagt risikoen for flere ulykker, ikke minst fordi el-syklene er istand til å holde høyere fart over tid.
Fords løsning er et ledd i kampanjen de har igangsatt kalt «Share The Road». Kampanjen har som mål «å få bilister og syklister til bedre å dele veien mellom seg og bedre kunne sette seg inn i den andres situasjon og adferd i trafikkbildet».
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1) Ford smarte sykkelspeilVarsler med lyd og lys
Ford kaller løsningen «Exit Warning», og med den vil både fører og passasjerer i bilen, på begge sider, blir advart med lyd og lyssignaler dersom en syklist kommer inn i sonen rundt bilen. Det kan også stoppe bildøren fra å kunne bli helt åpnet om det er til fare for syklisten.
– Syklister og førere av andre elektriske tohjulinger som sparkesykler, har daglig utfordringer med sikkerheten på våre stadig mer trafikkerte veier. En av disse er et ublidt møte med en bildør som blir åpnet. «Exit Warning» er bare en av flere teknologier vi jobber med for å gjøre mobilitet tryggere, enten du ferdes med sykkel, sparkesykkel eller bil, sier utviklingsingeniøren for kjøretøyarkitektur i Ford Europa, Friederike Philipsenburg.
Systemet benytter seg av allerede eksisterende teknologi innen førerassistanse.
Den nye teknologien benytter seg av de mange sensorene og løsningene som finnes på Fords nye modeller, som i dag på biler fra alle store produsenter. Disse kan allerede automatisk oppdage at syklister nærmer seg og bremse ned for dem.
De er også utstyrt med blindsonevarsling som gjør sjåføren oppmerksom på om noe dukker opp i blindsonene deres.
Også forbipasserende får varsel
Hvis systemet oppdager en fare for kollisjon når døren åpnes vil en kraftig lydalarm advare føreren og/eller passasjeren om faren som er i ferd med å inntreffe.
Samtidig vil knallrøde LED-lys på hele sidespeilet begynne å blinke som en visuell advarsel for syklistene. En stripe med røde LED-lys langs dørkledningen – som blir synlig når døra åpnes – vil gi ytterligere advarsel til forbipasserende trafikanter.
Fords ingeniører har også testet en mekanisme som gjør at døren ikke lar seg åpne på vid gap før «Exit Warning-systemet» har bekreftet at det er ufarlig.
Nå skal hele systemet testes blant både syklister og bilister på forskjellige type veier i markeder både med høyre- og venstrekjøring.