AMERIKANSK STOLTHET: Ford Explorer er USAs mest solgte SUV. Over nyttår kommer den på norske veier som ladbar hybrid med 40 kilometers rekkevidde. Foto: Ford

Prisen er klar på Ford Explorer:

Giganten går fire mil på strøm

Diger som amerikanske SUV-er flest, men glem de gamle bråkete og møkkete bensinmotorene. Med denne ruller du lydløst rundt i nabolaget.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford Explorer er den mest solgte SUV-en i USA. Nå kommer den til Norge som ladbar hybrid.

Mens vi venter i øredøvende stillhet på oppdateringer om Fords kommende helelektriske SUV, så kan i det minste konsernet vise en modell som indikerer at det skjer noe:

Ford Explorer er mye større og mye dyrere, og den har god plass til sju personer og over dobbelt så mange koppeholdere.

Og den har ladbar teknologi som skal gi rundt 40 kilometer på strøm.

Tidlig i 2020 år er USAs mest solgte SUV klar for Norge. Og administrerende direktør i Ford her i Norge, Per Gunnar Berg, er både spent og fornøyd.

– Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den mest allsidige SUV-en vi noen gang har tilbudt våre kunder. Her er det god plass til syv personer, den kan trekke 2500 kilo og kjøre over 40 kilometer på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV, fastslår han.

Les også: Se filmene med Ford elektriske hemmelighet

42 km på strøm

Bilen er utstyrt med en 3,0 liters bensinmotor og en 100 HK elektrisk motor som gir en totaleffekt på 450 hester og 840 Nm. Automatgirkassen har hele 10 trinn. 

Estimert drivstofforbruk etter en ganske streng og realistisk norm, er 0,31 l/mil. CO2-utslippet er på 71 g/km. Elektrisk rekkevidde: 42 km.

Forsetene leveres med både varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering. Setene i andre rad er også oppvarmede. Elektrisk nedfelling av andre og tredje seterad er standard.

Øvrig standardutstyr verdt å nevne:

20-toms aluminiumsfelger, LED hovedlys, 12,3-toms heldigitalt instrumentpanel, panoramatak, skinnseter, handsfree bakluke og premium lydanlegg fra B&O. Platinum har i tillegg blant annet multikonturseter og en 10,1-toms vertikal berøringsskjerm.

Les også: Her er den første av Fords 16 elektriske biler

Starter på 819.900

Den kommer også med en rekke sikkerhets- og førerassistanseprogrammer, som automatisk parkeringsassistent, blindsoneovervåking, front- og ryggekamera, antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse, unnamanøvreringshjelp, samt adadaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering.

Explorer i ladbar versjon hybrid tilbys i to varianter: 

Explorer ST-Line fra 819.900 kroner. Og den mer luksuriøse Explorer Platinum fra 859.900 kroner.