SPARER: Nye Focus Ecoboost kommer med forbruk på 0,53 l/mil.
SPARER: Nye Focus Ecoboost kommer med forbruk på 0,53 l/mil.

Mildhybrid fra Ford:

Ny Focus med kraftig kutt i forbruk og utslipp

Ford står på terskelen til å rulle ut en hel flåte av elektrifiserte biler, med den helelektriske Mustangen som flaggskip. Nå kommer en forbedret Focus som mildhybrid med kraftig redusert forbruk og utslipp.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford slipper 18 elektrifiserte modeller de neste årene, og venter at disse vil stå for 50 prosent av salget i 2022.

Blant de mange modellene er en oppdatert Focus Ecoboost. Ut av modellporteføljen går en 150 hk/1,5 liter bensinmotor, inn kommer en mildhybrid med 155 hk/1,0 liter – og 17 prosent lavere drivstofforbruk enn forgjengeren.

Forbruksmålingen i WLTP-syklusen viser 0,53 l/mil og et CO2-utslipp på 117 g/km.

Konkurrenter som VW Golf 1,5 eTSI og Kia Ceed 1,4 T-GDi ligger på henholdsvis 0,59/134 og 0,63/143.

Les også: Her er vår teste av siste Ford Focus Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Ny infoskjerm

Blant de synlige forbedringene er et nytt 12,3 tommers instrumentpanel, i tillegg til at nye Focus Ecoboost kommer koblet til nye FordPass Connect som lover et unikt system for farevarsling.

– Det som gjør dette systemet for lokale fareadvarsler så unikt, er at det er bilene som er koblet sammen, via internett. Vi er ikke avhengig av en tredjepart. Det er et stort skritt i riktig retning. Fareadvarslene er spesifikke og skal hjelpe deg til å unngå disse farene når du er ute på veien, sier Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.

I følge Ford kommer mildhybriden (48 V) også som ST-Line og SUV-inspirerte Focus Active, og vil være tilgjengelig også som 5-dørs og som stasjonsvogn.

NY SKJERM: 12,3 tommers infoskjerm kommer som standard på nye Ford Focus Ecoboost.
NY SKJERM: 12,3 tommers infoskjerm kommer som standard på nye Ford Focus Ecoboost.

Mer moment

Men det morsomste er kanskje det du ikke ser:

Mildhybridsystemet tolker bruksmønsteret for å avgjøre når batteriet skal lades og når det skal brukes. Utslippsreduksjonen kommer fordi batteriet gir motoren inntil 24 Nm dreiemoment, og samtidig gir dreiemomentet fra batteriet en samlet økning i dreiemoment  på opptil 20 Nm, lover Ford.

Bilens automatiske start-stopp-teknologi kan brukes oftere på biler med dette hybridssystemet enn de uten, og du kan skru av motoren ved å trykke inn klutsjen.

På den tre-sylindrede Ecoboost-motoren kuttes den ene sylinderen når det ikke er behov for full kapasitet. Enkelte hevder mildhybridene kan oppleves litt hakkete, men Ford sier systemet kobler sylinderen ut og inn i løpet av 14 millisekunder.

Som skal være ganske nær umerkelig…