FÅR LIVSFORLENGENDE KUR: Dagens generasjon Ford S-Max og Galaxy ble lansert i 2015 og skal fortsatt få leve noen år til tross for strengere utslippskrav: Oppskriften er tilsetning av batteri og elmotor. Hybridene med redusert utslipp kommer tidlig til neste år. Foto: Ford Motor
FÅR LIVSFORLENGENDE KUR: Dagens generasjon Ford S-Max og Galaxy ble lansert i 2015 og skal fortsatt få leve noen år til tross for strengere utslippskrav: Oppskriften er tilsetning av batteri og elmotor. Hybridene med redusert utslipp kommer tidlig til neste år. Foto: Ford Motor

Familiefavoritter elektrifiseres:

Ford S-Max blir hybrid

Ford utstyrer nå de populære flerbruksbilene S-Max og Galaxy med hybrid teknologi for å redusere CO-utslipp og samtidig få like bra ytelser som dieselversjonene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford introduserer hybridteknologi i sine aldrende, men fortsatt populære, familiefraktere.

En av de få flerbruksbilene som virkelig har slått an i Norge – og har holdt koken over tid – er 7-seteren Ford S-Max. Den har vært med oss i to generasjoner fra 2006. Og med design som virket radikalt ved lanseringen, har den fortsatt å se aktuell ut i 2020 – 14 år etterpå.

Men også hos Ford danner kjøperne av flerbruksbiler en stadig krympende baktropp.

Relativt beskjedne 274 S-Max ble registrert i 2019, mot 1103 da andre generasjon ble lansert i 2011 og hele 1463 i 2007.

Må redusere utslipp

Sammen med den enda mer praktiske storebroren Ford Galaxy oppgraderes den nå av ren nødvendighet. Den må nemlig bidra på sin måte for å få ned Fords gjennomsnittlige CO2-utslipp på tvers av modellspekteret, for å unngå å straffes hardt av EUs nye regime for utslippskontroll.

Elbilen Mustang Mach-E, som vil redusere dette snittet radikalt, kommer sent i 2020, men vil ikke klare å løse utslippsutfordringen alene og vil ikke kunne erstatte behovene til familier med behov for mye plass.

Løsningen er å tilby både S-Max og Galaxy med hybrid drivlinje, med en bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor.

Et mellomlagringsbatteri tar vare på energien som ellers ville gått tapt under retardasjon og nedbremsing (i følge Ford regenereres opptil 90 prosent av bremseenergien, som brukes til å lade batteriet), noe som kan gi bilen noen utslippsfrie kilometer nå og da. Det bidrar til å redusere snittforbruket – og dermed CO2-utslippet.

Les også: Mustang Mach-e er Fords elektriske prisbombe

Ikke oppsiktsvekkende

For å matche ytelsene til dagens EcoBlue diesel-utgaver, vil elmotoren ifølge produsenten gi den ekstra trekkraften som trengs ved lavere/middels turtall. 

I tørre tall fremstår dog ikke ytelsene som oppsiktsvekkende: 200 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på relativt beskjedne 210 newtonmeter. 

CO2-utslippet etter WLTP holdes i sjakk takket være hybridteknologien, uten å bli oppsiktsvekkende lavt: Det oppgis til 140 gram per kilometer.

NOx-utslippet skal ifølge Ford være «kraftig redusert».

Les også: Uvisst om Fords bestselger kommer som elbil i Norge

– Fortsatt like romslige

Ford forteller at de nye hybridversjonene av Ford S-Max og Galaxy deler den samme hybrid-teknologien som introduseres i den nye SUV-en, Ford Kuga hybrid senere i år. De vannavkjølte litium-ion-batteriene plasseres i bunnen av bilen og skal dermed, ifølge Ford, ikke stjele plass fra kupeen eller bagasjerommet.

– Vi er svært fornøyde med snart å kunne tilby begge de populære familiebilene Ford S-Max og Ford Galaxy som hybridversjoner. De vil bli et godt alternativ til Fords EcoBlue dieselmotor, uten at det går på bekostning av verken innvendig plass, komfort eller fleksibilitet og i løpet av 2020 skal Ford totalt introdusere hele 14 nye elektrifiserte modeller i Europa, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Hybridversjonene av Ford S-Max og Galaxy skal slippes på markedet tidlig neste år.

 

Powered by Labrador CMS