EL-KLAR: Årets bil 2018, Volvo XC 40, blir første rene el-bil med Volvo-logo. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Slik blir Volvos elbilsatsing:

Nå kommer denne som ren elbil

Volvos elbiler kommer snart til en stikkontakt nær deg. Men det er datterselskapet Polestar som er først ute med sin Tesla 3-konkurrent.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med lanseringen av Volvo S60, har Volvos tyske designsjef Thomas Ingenlath delt noen av konsernets elbilplaner med Autocar, verdens eldste bilmagasin.

– Det er ikke lenger en hemmelighet at den første helelektriske Volvo er på vei, med XC40. Den kommer ikke lenge etter Polestar 2. XC40 kommer først, så følger vi på steg for steg innenfor modellene våre, sier Ingenlath, ifølge Autocar.

Les også: Denne svenske bilen er et lite stykke Norge

Polestar 2 – en helelektrisk kompaktbil på størrelse med Teslas kommende Model 3 – blir lansert i løpet av 2019.

Polestar er hittil mest kjent for å lage mer effektfulle og sportslige utgaver av Volvo-modeller. Men i fjor annonserte Volvos kinesiske eier Geely at Polestar skulle skilles ut som et eget selskap og satse maksimalt på elbilproduksjon.

LEKKER: Polestar 2 lanseres i løpet av 2019, og blir første rene elbil fra Volvo-konsernet.

Første modell ut var Polestar 1, en meget batteristerk hybrid (150 kilometer på strøm), som man kunne bestille fra mars i år. Polestar 2 blir dermed første modell som utelukkende går på strøm.

Les også: Her er det dyrere å lade enn å kjøre på diesel

Prisen vil avgjøre om dette blir en reell konkurrent til Teslas folkelig prisede Model 3. Foreløpige signaler tyder på at den legger seg nærmere Jaguar I-Pace og de rimeligere Tesla S.

Mer interessant er det kanskje at Polestar 2 bereder grunnen for en virkelig interessant modell for oss nordmenn: En helelektrisk versjon av Årets bil 2018, Volvo XC40. Senere kommer også en helelektrisk versjon av gigant-SUV’en XC90.

Volvo har med andre ord sett det lukrative i å kombinere eldrift og SUV’er.

Andre produsenter tror at nettopp denne klassen vil bli den siste som elektrifiseres, ettersom det er her de mest lojale dieseleierne befinner seg. De som ofte kjører langt og trekker tungt.

Les også: Dette er bilene som kommer