FORSINKET: Volvos minste SUV, XC40, skulle etter planen vært på markedet som ladbar hybrid i disse dager, men kommer tidligst mot slutten av 2019. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
«Norgesbilen» Volvo XC40 plug-in:
Minst et år forsinket
Den ladbare versjonen av Volvos minste SUV kommer til Norge tidligst mot slutten av 2019. Ett år etter planen.
Motor var blant dem som ble begeistret etter å ha testet bilen som ble kåret til årets bil i Europa i 2018.
Men vi oppfordret potensielle kjøpere til å vente på den mer prisgunstige ladbare hybriden, kalt T5 Twin Engine.
Denne ble lansert på bilutstillingen i Beijing i april, og Volvo signaliserte at modellen ville komme på markedet mot slutten av 2018. Men produksjonsstarten er utsatt, uten at Volvo sentralt har kommet med noen offisiell begrunnelse.
I mer uformelle fora er begrenset batteritilgang en hyppig brukt forklaring.
Les også: Volvos prisvinner fortsetter å bråke
– XC40 kommer til Norge som plug-in hybrid mot slutten av 2019. Eksakt tidspunkt for salgsstart, tekniske data og øvrige detaljer for Norge er ikke klart ennå, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Det er opplagt at den ladbare versjonen av XC40 har et stort potensial på det norske markedet.
Selv med bare helfossile drivlinjer var bilen Norges 39. mest solgte bil ved inngangen på desember, fordelt på 647 diesel- og 252 bensinmodeller.
Og forventningen er fortsatt høy, forsinkelsene til tross.
Les også: V90-test – et lite stykke Norge
Vil passe godt
– SUV-segmentet er i vekst i Norge og vi tror XC40 som plug-in hybrid med høy bakkeklaring og god plass vil passe det norske markedet meget godt, sier Trosby.
Etter planen skal Volvo også lansere en helelektrisk versjon av XC40 i løpet av 2020. Volvos målsetting er at halvparten av salget skal bestå av elbiler i 2025.