VERDENSPREMIERE: Polestar åpner sitt første showroom i Oslo i midten av 2019. Her er modellen Polestar 1.

Volvos elbilmerke Polestar:

Åpner sitt første salgslokale i Oslo

Volvos nyopprettede datterselskap for eksklusive elbiler åpner sitt første salgslokale i hjertet av elbilens rike: Oslo sentrum.

Publisert Sist oppdatert

I motsetning til trenden – der også biler helst skal kjøpes fiks, ferdig på nett – ser Polestar en verdi i at kunden får en fysisk opplevelse av både bil og kundebehandlere.

Polestar planlegger 60 lokaler, kalt «Polestar Spaces», globalt innen midten av 2020, der kundene kan se og prøvekjøre bilen og snakke med eksperter.

Og aller først ute blir altså Oslo, mer bestemt Polestar Space i Øvre Slottsgate.

Åpningen skjer i midten av 2019.

Les også: Så lange er ventelistene på elbil-modellene

– Polestar Spaces er en viktig del av vår kundeopplevelse og hvor vi fysisk møter kundene. Da Norge er et av verdens viktigste elektriske kjøretøy-markeder, er det logisk å starte Polestar Space-historien i Oslo, sier Thomas Ingenlath, den tyske sjefen for merket.

Polestar er hittil mest kjent for å lage mer effektfulle og sportslige utgaver av Volvo-modeller.

Men i fjor annonserte Volvos kinesiske eier, Geely, at Polestar skulle skilles ut som et eget selskap og satse maksimalt på elbilproduksjon.

Les også: Neste elektriske Audi lader på 12 minutter

Rekkeviddekonge

Polestar blir i dag betegnet som «det elektriske ytelsesmerket» fra Volvo.

Merkets første modell, Polestar 1, er en ladbar hybrid som skal kunne kjøres 150 km på ren elektrisitet. I tilfelle en ny rekkeviddekonge blant hybridene.

Polestar får 600 hk. og et dreiemoment på 1000 nm. Med andre ord, trygt innenfor definisjonen på et «ytelsesmerke».

Polestar 2 blir en helelektrisk kompaktbil på størrelse med Tesla Model 3, og lanseres i løpet av 2019.

Prisen vil avgjøre om dette blir en reell konkurrent til Teslas folkelig prisede Model 3. Foreløpige signaler tyder på at den legger seg nærmere Jaguar I-Pace og de rimeligere Tesla S. Polestar 2 vil danne grunnlaget for en helelektrisk versjon av Volvos lille SUV.