EN LITEN SJEKK: Volkswagens toppsjef Herbert Diess (t.v.) får en innføring i ID.3-produksjonen ved VWs nye elbilfabrikk i Zwickau av to av sine medarbeidere. Foto: Volkswagen AG
Får bakhjulsdrift og «Golf»-bagasjerom:
Slik blir Volkswagens nye elektriske bestselger
VW ID.3 erstatter den elektriske versjonen av Golf og blir dermed Norges mest solgte VW. Men folk må venne seg til bakhjulsdrift og et bagasjevolum som er mindre enn forventet.
Onsdag åpnet Volkswagen for muligheten til å reservere den første av en rekke kommende batterielektriske modeller i ID-serien.
Potensielle kunder i 29 nasjoner sto klare til å klikke seg inn i systemet og reservere en ID.3. Det gikk som mange VW-ansatte med skrekkblandet fryd forventet. Systemet oppførte seg som den foreløpige versjonen verden har sett av denne bilmodellen: Helt ubevegelig.
Et drøyt døgn etterpå kunne VW formidle at problemet var løst, og at reservasjonslistene allerede inneholdt 10.000 navn.
De største optimistene i VW her hjemme, håper at Norge skal få tildelt like mange biler – altså 10.000 – fra den første kvoten på 30.000 som produseres i byen Zwickau, sydvest i Sachsen.
Uansett blir ID.3 etter hvert Volkswagens mest solgte bil i Norge. Og – hvis fabrikken klarer å levere – Norges mest solgte.
De første bilene til Norge, kommer i tre ulike utstyrsversjoner, skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig.
En Plus-utgave får i tillegg oppgraderte LED-lys, samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer, mens Max-utgaven også får panorama soltak og head-up display.
Europeiske bilkunder har blitt vant til forhjulsdrift. Her i Norge har også andelen biler med firehjulsdrift økt kraftig, ikke minst på modeller som i utgangspunktet har bakhjulsdrift – som BMW, Mercedes og for så vidt også Tesla Model S. Den kraftige etterspørselen etter SUV-er har også gitt høyere andel biler med trekk på alle fire.
Men med ID.3 går Volkswagen motsatt vei – i hjulsporene til BMWs lille elektriske designbombe i3 fra 2013: ID.3 får bakhjulsdrift.
Basta.
En ID-modell med firehjulsdrift kommer først mot slutten av neste år, i form av kompakt-SUV-en ID. Crozz.
En gunstigere vektbalanse og moderne teknologi tilsier at ID.3 får enda bedre kjøreegenskaper enn dagens Golf – og garantert bedre framkommelighet på vinterveier enn tradisjonelle fossile biler med tung motor foran og lite vekt over bakhjulene.
Men: Vinteregenskapene er inntil videre en spenningsfaktor for oss her i nord
Rekkevidden blir på inntil 420 kilometer for de første 30.000 bilene med batterikapasitet på 62 kWt. Tallet vil bli finjustert etter mer inngående tester inn mot lansering.
Det er i teorien noen meter bedre enn konkurrenter som billigste Tesla Model 3 (415 km) og dyreste Nissan Leaf (385 km).
Og ditto kortere enn Kia e-niro (455 km) og Hyundai Kona (449 km).
Senere kommer det varianter av ID.3 med 45 og 77 kWt og rekkevidde på henholdsvis 330 og 550 kilometer.
Kundene til de 30.000 første bilene får også ett års offentlig lading på VW-nettverket Ionity inkludert i prisen. Importør Harald A. Møller lover at et tilsvarende tilbud også skal gjelde norske kunder, men selve løsningen ligger foreløpig ikke klar. Bilen kan hurtiglades med 100-125 kW, og det tar cirka en halvtime opp til 80 prosent.
Utvendig er dimensjonene på bilen omtrent som dagens Golf. Men den nye MEB-plattformen, spesialtilpasset helelektriske biler, gir en helt annen plassutnyttelse.
Fram til bagasjerommet, vel å merke.
Tidligere er det kommunisert at ID vil få innvendig plass som dagens VW Passat. Men det gjelder kun kupéen. Bagasjerommet blir omtrent som på dagens Golf, altså rundt 380 liter.
VW opererer med en motoreffekt på 150 hester. Også her kan det bli finjusteringer. Det er 14 hester mer enn på dagens e-Golf – og mer enn nok.
Likevel et godt stykke unna de nevnte konkurrentene Model 3 (283 hk), e-niro (204 hk) Kona (204 hk) og Leaf (215 hk)
Endelig pris på ID.3 kommer først i etterkant av den store bilmessen i Frankfurt i september, der bilen offisielt presenteres.
Men i underkant av 400.000 kroner for en godt utstyrt versjon er trolig et fornuftig tips.
Dette skal være en folkebil og VW ønsker å sette en standard. Samtidig vet vi at VW alltid ligger i øvre sjikt prismessig.