NYE MODELLER: Rolf Brandstätter (bildet) bekrefter at Volkswagen er i gang med utviklingen av ID.1 – en elektrisk mikrobil. Foto: Volkswagen AG
NYE MODELLER: Rolf Brandstätter (bildet) bekrefter at Volkswagen er i gang med utviklingen av ID.1 – en elektrisk mikrobil. Foto: Volkswagen AG

VW utvider ID-familien:

ID.1 blir en elektrisk mikrobil

Volkswagen har startet utviklingen av sin minste elbil – som logisk nok får navnet ID.1. Denne er en størrelse under dagens «trillinger» fra konsernet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: ID.1 blir Volkswagens sjuende helelektriske modell.

Rolf Brandstätter, en av sjefene i VW-konsernet, bekrefter overfor britiske CAR at ID.1 er under utvikling og at den størrelsesmessig vil plassere seg under dagens minste VW-modell. Han betegner elektriske e-Up! som et springbrett mot ytterligere elektrifisering.

– I framtiden vil det ikke være fornuftig å gjøre som vi har gjort med e-up!, å lage en batterielektrisk bil ut av en bil beregnet for en tradisjonell motor, sier Brandstätter.

Han poengterer også at det kan være så mye som 40 prosent rimeligere å produsere en elbil.

I dag får du en greit utstyrt e-up! til drøye 200.000 kroner.

Nærmest identiske Skoda Citigo e og Seat Mii er litt rimeligere.

Det er med andre ord grunn til å tippe at den nye mini-elbilen vil bli svært rimelig – og at den etter hvert vil danne et sjikt sammen med blant andre Renault Twingo og Dacias kommende elbil, Spring. Da snakker vi trolig om priser godt under 150.000 kroner.

Den nye storfamilien

Med minstemann på trappene, ser ID-familien omtrent slik ut i øyeblikket:

VW ID.1: Minibil en størrelse under dagens trillinger i VW-konsernet, VW e-up!, Skoda Citigo e og Seat Mii. Kommer trolig med batteripakker på 24 kWt og 36 kWt. Det siste er på størrelse med dagens trilling-batteri, som gir en rekkevidde på rundt 265 kilometer.

VW ID.2: Man trenger verken være spesielt god i matte eller spesielt opptatt av biler for å tippe at dette blir en klassisk småbil av Polo-størrelse, mellom ID.1 og ID.3. Det stemmer også med de foreløpig vage signalene fra VW.    

VW ID.3: Den mest konkrete modellen. Den overtar etter e-Golf, er bestilt av mange tusen nordmenn, og skulle etter planen – altså før diverse rykter om mangelfull programvare og ikke minst Korona-viruset – komme på norske veier til sommeren.

VW ID.4: Het inntil ganske nylig «ID. Crozz». Er en nærmest produksjonsklar stor SUV – og klar for salg mot slutten av året. Karosseriet og teknologien er den samme som i Skoda Enyaq, som Motor nylig har kjørt i en kamuflert versjon.

VW ID.5: VW har vist fram konseptbilen «Vizzion» og «Space Vizzion», der sistnevnte virker mest interessant, med sitt Passat-preg. Altså en stor og mer klassisk stasjonsvogn. Produksjonsstart er berammet til 2022. Kan fort få navnet ID.5.

Ellers har VW også lansert konseptmodeller av ID-variantene Buzz og Roomzz.

Det første er en retroinspirert praktisk bil med designelementer fra den legendariske «folkevognbussen», mens Roomzz er SUV i femmetersklassen.

En av disse får trolig det neste tallet i ID-rekken.

 

Powered by Labrador CMS