FØRST I KØEN: Mellomklasse-SUV’en C-HR er først ut av bilene Toyota forbereder i batterielektrisk utgave på verdensmarkedet. Foto: Toyota Motor

Toyota varsler neste elbil-steg:

Tre nye elbiler på 20 måneder

Innen utgangen av 2021 skal Toyota ha lansert tre splitter nye batterielektriske modeller på det europeiske markedet. Men det er ikke sikkert den nylig viste C-HR er en av dem.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare en uke siden Toyota viste fram en helelektrisk utgave av C-HR under bilutstillingen i Shanghai.

Modellen framstår nærmest som en formstøpt konkurrent til nyetablerte elbiler som Hyundai Kona, Kia e-Niro og Opel Ampera-e.

Men det er usikkert om nykommeren kommer på det norske markedet.

– Inntil videre kan vi verken bekrefte eller avkrefte dette. Men modellen er utviklet i samarbeid med våre kinesiske partnere, så det er ikke gitt at den kommer til Europa, sier Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, til Motor.

Les også: Hvilken elbil bør du velge?

Batteri-utfordring

Han kan derimot bekrefte at Toyota vil komme med tre helelektriske modeller innen utgangen av 2021 og at Norge er et prioritert marked i Europa.

I tillegg vil det komme en ladbar hybrid i året fra og med 2020.

En avgjørende del av denne satsingen, er avtalen Toyota nylig har gjort med batteriprodusenten Panasonic – og som formelt trer i kraft i 2020.

Toyota-sjef Akio Toyoda har ikke lagt skjul på at batteritilgangen har vært den store utfordringen i arbeidet med nå salgsmålene for elektrifiserte biler.

Les også: Tysk bilekspert usikker på Norges elbil-strategi

Tenke langsiktig

Toyota lavutslippsfilosofi har stort sett fulgt prinsippene til hybridteknologien de selv har utviklet og etter hvert masseprodusert. Altså en selvladende hybrid.

Og med såpass stor suksess at modellflåten ligger svært gunstig an til å innfri utslippskravene EU stiller.

– Vi ligger best an på gjennomsnittlig CO2-utslipp blant de store produsentene. Det betyr at vi har rom for å tenke litt langsiktig. Ingen teknologi dekker alle behov, hverken i dag eller i fremtiden, så vi investerer bredt innen batterielektrisk, hydrogenelektrisk og ulike hybrid-elektriske drivlinjer, sier informasjonssjef Olsen.