FULL GASS ETTER BREMSETEST: Nå er Tesla og USAs største forbrukerorganisasjon enige om bremselengden til Model 3 – ca. 40 meter fra 96,5 km/t til full stopp. Foto: Tesla Motor
Nye tall gir ny konklusjon:
Snur i anbefaling av Tesla Model 3
For en drøy uke siden ville ikke USAs største forbrukerorganisasjon anbefale Tesla Model 3 på grunn av dårlige tall i en bremsetest. Nå snur de – og vender tommelen opp.
Model 3 fikk mange godord – men overraskende nok ikke en anbefaling – i en test gjennomført av Consumer Reports, den største, uavhengige forbrukerorganisasjonen i USA.
På sitt nettsted ga de bilen skryt for rekkevidde og akselerasjon, men skrev samtidig at elendige resultater i bremsetesten og en litt for omstendelig prosess ved bruk av den store berøringsskjermen trekker ned så mye at CR ikke kan anbefale bilen.
Det fikk fart på staben hos Elon Musk.
Les også: Her er våre erfaringer etter første testkjøring med Model 3
Etter en kjapp software-oppdatering på Tesla-fabrikken kunne CR gjøre nye tester som viste at bremselengden ble redusert fra 46,3 til 40 meter i tester den lengden ble målt fra 96,5 km/t (60 miles/time) til full stopp.
Tesla opplyste at de i egne tester hadde målt testlengden til 40,5 meter, men de resultatene klarte ikke Consumer Reports å matche – før nå…
Oppdateringen var en skikkelig vekker for CR-ekspertene.
– Jeg har testet mer enn 1000 biler i løpet av 19 år hos Consumer Reports, og jeg har aldri noensinne sett at en bil har fått forbedret egenskaper som for eksempel bremselengde gjennom en software-oppdatering, sier Jake Fisher, sjef for CRs biltest-avdeling.
Organisasjonen ga rett nok Tesla skryt for bilens kjøreopplevelse, og understreket at deres testere mener den «er en fryd å kjøre».
Les også: Derfor gir Tesla deg gratis internett i bilen
Samtidig har Elon Musk sluppet nyheten om den endelige prisen på en toppspekket Model 3. Med en prislapp på 78.000 dollar (ca 625.000 kroner) kommer bilen med en pris som er mer enn dobbelt så høy som inngangsprisen på 35.000 dollar.
Toppmodellen til 78.000 er en performance-variant, som i tilsvarende utgaver for Model S og Model X har kostet omtrent det dobbelte av innstegsmodellene.
Topputgaven av Model 3 seg prismessig like i nærheten av det beitet av premium-el-biler som snart er på veien: Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC.
Tesla står fast på at bilen starter med en innstegspris på 35.000 dollar, men Elon Musk har antydet at Model 3 med firehjulsdrift vil ligge på rundt 40.000 dollar.
Noen observatører tror imidlertid at de aller billigste bilene ikke blir noen storselgere.
– En Model 3 til 35.000 dollar blir mer enn sjelden. Kanskje den nest sjeldneste Tesla’en av dem alle, nest etter den som svever rundt i verdensrommet, sier Bloomberg-analytiker Kevin Tynan i et intervju på bloomberg.com.