OSLO-BESØK: Volvos helelektriske XC40 Recharge har vært på et eksklusivt Oslo-besøk for deler av pressen. Høsten 2020 er den klar for norske veier.
OSLO-BESØK: Volvos helelektriske XC40 Recharge har vært på et eksklusivt Oslo-besøk for deler av pressen. Høsten 2020 er den klar for norske veier.

Elektriske Volvo XC40 får ny teknologi:

Oppdaterer seg som mobilen din

Vi har spådd at Volvo XC40 blir en framtidig klassiker. Men det kan ta litt lenger tid enn vi trodde. Trådløse oppdateringer av både funksjoner og service skal nemlig redusere aldringsprosessen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Volvo XC40 Recharge kommer på veiene om under et år. Over 9000 nordmenn har registrert sin interesse.

Volvos første helelektriske satsing har vært på et kjapt Oslo-besøk, eksklusivt for deler av den norske pressen. 

Utseendemessig er det stort sett bare en lukket grill som skiller den fra sine fossile søsken, men under det kjente skallet finner vi komponenter som tar svensken med høy hastighet inn i framtiden.

XC40 får et infotainmentystem med en rekke tjenester utviklet i samarbeid med Google, i tillegg til teknologien som gjør at bilen kan få ulike oppdateringer, uten at dyre komponenter må skiftes eller verksteder oppsøkes.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Like oppdatert

Som alltid i elbilsammenheng: Tesla var først ute. Tesla har justert batterieffekt, oppgradert funksjoner eller lagt til noen helt nye mens eierne har sovet. Inntil produsentene også begynner å jobbe med språket, så kalles dette «over the air-oppdateringer».

– Med disse oppdateringene av alt fra vedlikehold til nye funksjoner, holder bilen seg like oppdatert og moderne som alle andre digitale produkter man har tilgjengelig i dag, sier Henrik Green, Chief Technology Officer i Volvo Cars.

Dette gjør at Volvo kan fortsette å oppdatere bilen, selv etter at den har forlatt fabrikken. Detter er et viktig steg i Volvos satsing på oppkoblede tjenester, som startet med et samarbeid med Google for noen år siden.

Les også: Vi har prøvekjørt Polestar 1

EGET ROM: Bagasjerommet foran, den såkalte «frunken», kommer med eget lokk.
EGET ROM: Bagasjerommet foran, den såkalte «frunken», kommer med eget lokk.

 

REDESIGN: Speedometeret er kraftig redesignet – og kommer med tre alternative visninger.
REDESIGN: Speedometeret er kraftig redesignet – og kommer med tre alternative visninger.

(IKKE) TIL Å KJENNE IGJEN: XC40 Recharge er i utgangspunktet helt lik de Volvo XC40-variantene vi kjenner fra før, men infotainment og skjermer har fått et kraftig løft.
(IKKE) TIL Å KJENNE IGJEN: XC40 Recharge er i utgangspunktet helt lik de Volvo XC40-variantene vi kjenner fra før, men infotainment og skjermer har fått et kraftig løft.

Stemmestyring

Nå kommer XC40 med innebygde tjenester som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store.

– Nå får du endelig den samme opplevelsen i bilen som du er vant til fra mobiltelefonen, men tilpasset sikkerheten som kreves i en bil, sier Green. 

Med Google Assistant kan du gi bilen oppgaver gjennom stemmestyring. Den kan for eksempel justere temperaturen, legge inn en destinasjon i navigasjonen, sende en tekstmelding eller skifte kanal på radioen. Som sjåfør trenger du altså ikke å bruke hendene eller fjerne blikket fra veien.

Google Maps tilbyr kart og trafikkdata som oppdateres i fortløpende, og som holder deg oppdatert på trafikksituasjoner i ditt nærområde. Den kan også finne nærmeste ladestasjon, eller foreslå alternative ruter dersom det oppstår kø. 

Disse kartdataene vil også brukes til å forbedre bilens førerstøttesystem med informasjon om for eksempel fartsgrenser og svinger på veien. Det kan være greit hvis du blir i overkant hissig på å teste ut de 408 hestekreftene og firehjulsdriften.

Les også: Tesla knuser Porsche i rekkeviddetest

Under 500

Startprisen på XC40 sniker seg noen hundrelapper under en halv million, inkludert frakt og omkostninger. Da snakker vi ikke om en lokkepris, men om en godt utstyrt bil, tilsvarende den kjente utstyrslinjen R-design.

Kanskje trenger du bare vinterdekk i tillegg. 

Trolig trenger du også metallic lakk og hengerfeste (1500 kilo). Rekkevidden er foreløpig oppgitt til «minst 400 kilometer», og ladetiden fra nesten tomt til 80 prosent er oppgitt til 40 minutter på en 150 kW-lader.

Over 9000 nordmenn har registrert sin interesse for bilen, riktig nok uten å betale depositum. De første kontraktene kan signeres i slutten av januar.