ENDELIG I STØTET: Skoda-Sjef Bernhard Maier foran selskapets første elbil – Citigo-e iV. Foto: Peter Raaum
Her er første hel-elektriske Skoda:
Ypper til kamp i barnehagen
Skoda dro duken av sin aller første hel-elektriske bil i ettermiddag: Citigo-e iV kommer med samme attributter som de andre småtassene VW e-up! og Seat Mii-electric. Skal de vinne kampen i barnehagen, kan prisen bli deres største fordel.
Det begynner å fylles opp blant de aller minste elbilene, men blant dem med et visst salgsvolum er Volkswagen-konsernet i ferd med å feste et grep.
Citigo-e iV har store likhetstrekk med konsern-storebror Volkswagens minste elbil – og med Seat Mii-Electric som får verdenspremiere i Oslo om to uker.
Skoda-importør Møller har ennå ikke annonsert pris på Citigo-e, men skal den bli en reell utfordrer til e-up! vil prisen bli viktig. En innstegspris nær 180.000 kroner er kanskje ikke utenkelig, gitt at e-up! starter på 192.000.
Skodas toppsjef Bernhard Maier lovet en startpris på «godt under 20.000 euro» (ca. 195.000 kroner).
Citigo-e kommer med en WLTP-rekkevidde på 260 km, nesten det dobbelte av dagens e-up! Men Volkswagen kommer med oppdatert utgave (e-up! Range) i løpet av høsten, en modell som vil ha nøyaktig samme rekkevidde som Skoda nå har presentert
– Dette har vi gledet oss til lenge. CITIGO iV er en liten, smart og praktisk bybil, og dekker de hverdagslige behovene til veldig mange av våre kunder og norske bilister generelt, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge.
Som alle nye Skoda’er bygger den på det designspråket som selskapet introduserte med Scala like før jul i fjor.
– Vi gleder oss til å entre det elektriske markedet. Citigo-e er den første bilen ut, og allerede i juni åpner vi også reservasjonsløsningen for Skoda Vision iV, sier Meiner.
Skoda flagger en skikkelig el-offensiv de neste år, med minst 10 modeller med større eller mindre grad av elektrifisering.
Skodas elbiler har alle bokstavene iV etter navnet. V’en står vehicle (kjøretøy), mens i’en står for litt av hvert: Intelligent, ikonisk, individuell og intuitiv var noen av ordene som flagret over presentasjonsfoilene under lanseringen i Bratislava torsdag.
Bagasjerommet er på 250 liter (eller 923 liter med baksetet felt ned).
Den elektriske motor yter 61 kW, med maks dreiemoment på 210 Nm – kraft nok til å gjøre 0-60 km/t på 7,6 sekunder (bruker 12,5 på 0-100). Toppfarten er 130 km/t.
Batterikapasiteten blir på 36,8 kWt, og bilen kan hurtiglades fra 0 til 80 prosent på en time med 40 kWt hurtiglader.
Skoda lanserer veggbokser for hjemmelading (7,2 kWt) hvor ladetiden til 80 prosent er på litt over fire timer.