I FARTA: Det er ingen tvil om at Tesla Model 3 akselererer fort. Nå spørs det om den også akselererer av seg selv. Foto: Tomm W. Christiansen
Har samlet 127 klager:
Hevder Tesla-en akselererer av seg selv
Amerikanske myndigheter har varslet granskning etter å ha mottatt klager på at en rekke Tesla-modeller plutselig akselererer av seg selv.
DETTE ER SAKEN: NHTSA, en føderal etat under det amerikanske Transportdepartementet, har varslet at granskingen kan bli svært omfattende, med inntil 500.000 Tesla-biler produsert mellom 2013 og 2019.
TV-stasjonen CNBC hevder at undersøkelsene er satt i gang etter at en kjent investor, Brian Sparks, samlet 127 klager som angivelig skal være knyttet til 110 ulykker og 52 skadetilfeller etter slike plutselige og uønskede akselerasjoner.
Det hører med til historien at NHTSA ofte mottar slike påstander. Tidligere har de etterforsket angivelige episoder med flere Lexus- og Toyota-modeller.
Dessuten sitter Sparks med betydelige short-posisjoner i Tesla-aksjen, det vil si at han vil tjene penger på at aksjen faller i verdi. Aksjeverdien har steget til historiske toppnivåer de siste ukene.
NHTSA har mandat til å kreve tilbakekalling av biler hvis de mener modellene har svakheter som gjør at bilene ikke er sikre nok.
Les også: Derfor kårer vi Tesla Model 3 til årets beste bilkjøp
To ganger
Sparks sier til CNBC at han har tatt affære på bakgrunn av historien til Jennifer Terry, som sier hun opplevde en slik plutselig akselerasjon i sin nye Model 3 sist sommer. Hun gjenvant kontroll over bilen, og varslet umiddelbart Tesla om hendelsen.
Hun fikk da en verkstedtime noen uker fram i tid, men bare én uke senere gjentok episoden seg, i følge Terry – denne gang med en kollisjon med tre andre biler som resultat. To personer ble skadet. I følge Terrys forklaring om den siste episoden var det flere av airbagene som ikke løste seg ut.
– Jeg undersøkte NHTSAs nettside da jeg ble oppmerksom på Terrys historie, og ble overrasket over hvor mange liknende hendelser som var rapportert. Da bestemte jeg meg for å dykke ned i dette, sier Brian Sparks til CNBC.