NY PLATTFORM: Her er SEATs nye plattform som skal gi muligher til å lage billige elbiler. Og hvis du forresten tror bilbransjen er full av menn i dress, så vit at det var enda flere på begge sider av podiet som ikke fikk plass på bildet… Foto: SEAT
SEAT satser elektrisk:
Ypper til elbil-priskrig på ny plattform
Spanske SEAT introduserer en ny, mindre plattform for elbiler med målsetting om å kunne lage en serie elbiler som får startpris under 20.000 euro (ca. 195.000 kroner).
Det var hovedbudskapet da SEAT presenterte strategien under sin årlige pressekonferanse i Martorell utenfor Barcelona onsdag formiddag.
SEAT er en del av Volkswagen AG-konsernet som skal bruke den såkalte MEB-plattformen som nøkkelmodul i flåten av elbiler som rulles ut de neste årene.
For å møte kunder i lavprissegmentet utvikler SEAT sammen med Volkswagen en mindre variant av MEB-plattformen for biler på opptil fire meter, med navnet MQB Ao.
Plattformen skal ikke være eksklusiv for SEAT, men VAG-konsernet har ennå ikke vært spesifikk på de elektriske småbilplanene for de andre merkene.
Les også: Endelig en SEAT som vil selge?
Seks el-modeller
SEAT kommer fram mot 2021 med helelektriske Mii og el-Born, i tillegg til plug-in-varianter av Leon, Tarraco, CUPRA Leon og CUPRA Formentor.
– Vi har nå fått en mer avklart rolle innenfor VAG-konsernet, og det har gitt oss mulighet til å utvikle en plattform som kan brukes for produksjon av biler over hele verden, sier SEAT-sjef Luca de Meo som har hatt 300 medarbeidere på jobben med den nye plattformen.
Volkswagens konsernsjef Herbert Diess legger til:
– SEAT er en svært viktig byggestein i fremtidens Volkswagen-konsern. Det gir oss muligheter for samarbeid og synergier som gir utvikling for hele konsernet – slik den nye plattformen er et godt eksempel på. Med den kan vi lage produkter spesielt designet for urbane reisende, for under 20.000 euro, sier Diess.
Les også: Tsjekk den elbilen!
Rekordår
2018 var det hittil beste året i SEATs historie, med en resultatvekst på 4,6 prosent til et overskudd etter skatt på 294 millioner euro (ca. 2,8 milliarder kroner). Selskapet hadde en omsetning 9,99 milliarder euro (drøyt 96 milliarder kroner) – og har hatt en omsetningsvekst på 33 prosent de siste fem årene.
Etter noen års fravær på det norske markedet gjør Møller Mobility Group nå et forsøk på å gjenintrodusere SEAT i Norge, et forsøk hvor trolig el-Born-modellen som kommer i 2020 vil gi svaret på om det lykkes.