SPAREPORSCHE: Nå får du en heleelektrisk Porsche Taycan til prisen av dyreste Tesla Model S. Taycan S4 koster fra 900.000 kroner, bilen på bildet er riktignok er den dyreste, Turbo S, i mamba grønn metallic.
Prisen klar for «billigutgaven» av Porsche Taycan:
Senker prisen med over 400.000 kroner
Den rimeligste utgaven av Porsches nye helelektriske superbil blir plutselig en direkte konkurrent til Teslas pionérmodell S.
DETTE ER SAKEN: 30.000 personer har reservert Porsches første heleelektriske modell, 3000 av dem fra lille Norge. En rimeligere utgave gjør neppe interessen mindre.
Porsche lanserte først sine dyreste to versjoner av helelektriske Taycan. Kanskje ingen dum idé inn i et svært pengesterkt og prestisjetungt segment.
Men nå kommer altså billigutgaven.
Om ikke akkurat en modell for folk flest, så for dem som synes det er greit å knipe seg under millionen for en ny elektrisk bil.
Les også: Vi har prøvekjørt nye Taycan
Porsche-nostalgi
Porsche Taycan med modellbetegnelsen S4 vil koste fra 899.900. Til sammenlikning koster en Turbo fra 1.324.900 og en Turbo S fra 1.608.900.
Og for å ha skrevet det med en gang:
Taycan kommer selvsagt ikke med turbo. Men modellbetegnelsen har så mye Porsche-nostalgi ved seg, at man tåler å trekke med seg litt innbilt eksosrøyk og snerrende lyd inn i en helelektrisk verden.
Idag indikerer ikke disse betegnelsene annet enn en effektmessig rangorden. Og der befinner naturligvis nykommeren seg lavest. S4 får enten 522 hester eller 563 hester, avhengig av om du velger en standard batteripakke på 79,2 kWt eller en sterkere pakke med 93,4 kWt.
Les også: Porsche skroter bensinmodellen
Går ned én Model 3
Standard har 407 kilometer rekkevidde og kan hurtiglades med 225 kW. Den sterkere har 463 kilometer rekkevidde og hurtiglades med 270 kW.
Prisforskjell: 57.800 kroner.
Når vi snakker om bilpriser i dette sjiktet, så reduserer altså Porsche prisen med cirkaverdien av en Tesla Model 3 og havner nede på cirkaverdien av Performance-utgaven av Tesla Model S. Og da har med ett Porsche en relevant konkurrent. Tesla har noen fra før.
– Mottakelsen av Taycan har vært over all forventning. Vi har allerede solgt nesten 300 Turbo og Turbo S i Norge, og det er veldig mange på reservasjonslisten som har ventet på modellen vi nå lanserer. Når vi har fått en startpris på 900.000 kroner er dette nærmest en unik mulighet til å realisere drømmen, sier administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norge.