FORSPRANGET LIGGER (IKKE BARE) I TEKNIKKEN: Audi e-tron topper bestselgerlistene i nybilsalget. Men skal du velge 55-utgaven (til venstre) eller den rimeligere 50-varianten? Foto: Tomm W. Christiansen

Årets bestselger kommer i to størrelser:

Bør du velge stor eller liten Audi e-tron?

Kan vår store vintertest gi definitivt svar på om du bør velge Audi e-tron med kortest rekkevidde for å spare opptil 160.000 kroner? Nei. Men den gir god pekepinn på hva som skiller de to modellene av årets bestselgende elbil.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler på vinterføre.

På den ene siden er det tilsynelatende ingen forskjell mellom Audi e-tron 55 og 50 quattro.

Bilene er utseendemessig like, både utvendig og innvendig.

Men ser du på prisplakaten, åpenbarer den første, vesentlige forskjellen seg umiddelbart.

Der storebror koster fra 663.200 kroner, slipper du unna med 499.000 for den «lille» (med utgangspunkt i priser levert Oslo).

Hva koster mer?

Jo, en større batteripakke (95 kWt mot 71), mer effekt (408 hester mot 313), mer effekt fra hurtiglader (150 kW mot 120 kW) og raskere akselerasjon (5,7 mot 7 sekunder).

Ellers er begge bilene utpregede premium-SUV-er fra Audi, med ryddig, høyteknologisk og brukervennlig interiør der kvalitetsfølelsen er skyhøy, selv om det man kaller sjarm glimrer med sitt fravær. Stemningen er teknisk-perfeksjonistisk, nærmest klinisk steril.

STOREBROR: Audi e-tron 55 har et batteri på 95 kWt, maksimal oppgitt rekkevidde på 431 kilometer (testbil-versjonen: 385 km), og en maksimal ladekapasitet på 150 kW. Vi kom 341 kilometer i vintertesten.

LILLEBROR:  Audi e-tron 50 har et batteri på 71 kWt, maksimal oppgitt rekkevidde på 332 kilometer (Testbil-versjonen: 299 km), og maksimal ladeeffekt på 120 kW. I vintertesten klarte vi 259 kilometer.

Hør trikken!

På langtur er begge utpregede komfortmaskiner. Man sitter utmerket uansett plassering i bilen og langturer blir vanskelig særlig mer behagelig enn dette. Lydnivået på de norske vinterveiene er meget behersket og lyden fra premium-lydanlegget er upåklagelig.

Et lite aber, som i hovedsak er merkbart på 55-versjonen, er en merkbar, men dog ikke påtrengende, høyfrekvent lyd ved belastning, som forekommer oss høyere enn på mange andre elbiler, litt som ulingen fra trikken når den akselererer.

I detalj er det altså ikke stor forskjell, men noen grep er tatt for å kompensere for de mer beskjedne kapasitetene til e-tron 50. 

I motsetning til 55-versjonen, har den eksempelvis ikke egen klimasone bak.

 

Stor forskjell i rekkevidde

Ikke overraskende kom e-tron 50 vesentlig kortere enn e-tron 55 i rekkeviddetesten.

e-tron 50 har en offisiell rekkevidde på inntil 332 km, altså nesten ti mil mindre enn e-tron 55, som oppgir inntil 431 km. Vår testmodell har en oppgitt rekkevidde på inntil 299 km, mens testversjonen av e-tron 55 har 385.

Vi kom 259 km, mot 341 km for 55-versjonen.

Da har forskjellen riktignok krympet til 82 km, men det skal sies at «lillegutt» stoppet på Ringebu, mens 55-modellen kom til bakkene opp mot Dombås fra Dovre – som ligger ca. 300 meter høyere over havet. Den ville med andre ord ha kunnet gå noe lenger uten høydeforskjellen slik at forskjellen mellom dem ville vært nærmere det som er oppgitt.

Ved 50 gjenstående km kom det i begge testbilene opp gule varsler i displayet, med beskjed om å lade batteriet. Ved 10 gjenstående km i «50» og 16 km i «55» (3 prosent SOC), ble det første varselet gjentatt, deretter kom det opp et nytt varsel: «Advarsel! Begrenset kjøreytelse». 

Og ganske riktig: Ytelsene ble merkbart redusert, om enn ikke dramatisk.

Mens det ble merkbart mindre effekt fra klimaanlegget i «55», merket vi ingenting i «50».

Ved 0 gjenstående km stanset «55» ganske umiddelbart i stigningen, mens i «50», som kjørte på flatmark mellom Ringebu og Vestsideveien, skjedde det ingenting mer før bilen hadde kjørt ytterligere ni km. Da ble ytelsene brått redusert til krabbefart og bilen klarte bare en snau km til før den stanset helt, uten ytterligere varsel.

Begge bilene kunne startes opp igjen etter rundt et halvt minutt; da kunne de flyttes over en kort avstand på et par hundre meter før de endelig ga seg helt.

ET SPARK BAK: Vår Audi e-tron 50 med tomt batteri i rekkeviddetesten.

Ulik ladekapasitet

Det er forskjell på e-tron stor og liten også på ladestasjonen.
På Ionity-stasjonen på Dal, der de ladet omtrent samtidig, begge med driftsvarmt batteri, brukte nemlig begge ca. halvtimen til 80 prosent. Mer nøyaktig brukte 55-utgaven 27 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens e-tron 50 brukte vel 30 minutter fra 6 til 80.

Men det er henholdsvis 80 prosent av et stort og av et mindre batteri, med andre ord lader e-tron 50 med mindre effekt. Det er som oppgitt: Maksimal ladeeffekt for liten og stor er henholdsvis 120 kW og 150 kW.

Begge leverte med andre ord som forventet og bekrefter det vi trodde basert på erfaring fra tidligere, nemlig at Audi e-tron enn så lenge er modellen som er mest effektiv ved ladestolpen.

Begge variantene tar dermed innersvingen på sin tyske rival, Mercedes EQC. 

Bruksmønsteret avgjør

Klarer man seg med middels rekkevidde, kan Audi e-tron 50 være et godt alternativ til den betydelig dyrere e-tron 55. Det er tross alt 160.000 kroner i «fra-pris» vi snakker om.

I og med at versjonen med det mindre batteriet også gjør en bra figur ved ladestasjonen, er det egentlig bare faren for ladekø som risikerer å være et problem på lengre turer.

Men skal bilen brukes til regelmessige hytteturer i travle utfartsperioder med over 25 mil en vei, bør man kanskje vurdere en rimeligere bil med lengre rekkevidde og mindre prestisje, om man ikke budsjettmessig kan strekke seg til storebror.