FIN MIX: Interiøret i Porsches første helelektriske satsing, Taycan, er uhyre moderne, men har likevel et retropreg mange Porsche-kunder vil sette pris på. Foto: Porsche AG
3000 nordmenn har reservert den usett – slik blir interiøret:
Dette er en av årets største bilnyheter
Her er bildene fra innsiden i en av årets største bilnyheter, Porsche Taycan. Nå skal til og med passasjeren i forsetet få sin egen skjerm.
DETTE ER SAKEN: 30.000 personer har reservert Porsches første heleelektriske modell. 10 prosent av dem kommer fra lille Norge. En drøy uke før bilen vises fram offisielt, kan vi se de første bildene av interiøret.
Vi kjenner godt den ene store skjermen i Tesla – og ganske godt de fem mindre skjermene man får i en Audi e-tron med virtuelle sidespeil.
Og vi venter i spenning på den enorme skjermen i hele Bytons bredde. Og på den litt mindre i den litt mindre Honda e sin bredde.
Men mange vil nok hevde at ingen av disse henger med Porsche ut på den virkelige skjermøretappen. I den helelektriske fireseteren Taycan – som har verdenspremiere om en uke – er de fire store skjermene svært så elegant integrert i et interiør som har umiskjennelig Porschefaktor.
Rattet minner om en klassisk 911, og faktisk kan du også få opp en fiktiv analog turteller – selve hovedinstrumentet i Porsche.
I tillegg får altså passasjeren i forsetet også sin egen 10-tomsskjerm for blant annet underholdning og klimajusteringer.
Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå
Lette tupper
Betjeningen er bortimot heldigital.
Bare startknappen og den elektriske parkeringsbremsen må betjenes på gammeldags vis, resten er under dine lette fingertuppers kommando.
Hovedskjermen på 16,6 tommer inneholder alle primæropplysninger du forventer å få i synsfeltet, som hastighet og gjenværende batterikapasitet, pluss at du selvsagt kan velge din individuelle instrumentering.
Lysbetjeningen er samlet på venstre side – alle justeringer knyttet til understell på høyre side. Totalt åtte berøringsknapper.
Les også: BMWs elbil-flaggskip skal gå 600 km
600 hestekrefter
Midt på instrumentpanelet finner vi en infotainmentskjerm med tradisjonelt innhold som musikk og navigasjon, mens skjermen nede i midtkonsollen har justering for varme og ventilasjon.
Og da er allerede passasjerskjermen nevnt.
Endelige øvrige spesifikasjoner er ikke klare, men Porsche har varslet over 600 hestekrefter på den sterkeste varianten og 0-100 km/t. kilometer i timen på under 3,5 sekunder. Antatt rekkevidde er på drøyt 500 kilometer.
Ryktene sier at den skal kunne lades til 80 prosent, altså rundt 400 kilometer rekkevidde, på bare 15 minutter.