NYKOMMER: De færreste kjenner til bilmerket Polestar, men dette vil endre seg med den helelektriske versjonen som nå kommer for å konkurrere med primært Tesla Model 3.
Prisen klar på Polestars utfordrer til Tesla 3:
Bare noen tusenlapper skiller erkerivalene
Polestar legger seg tett inntil hovedkonkurrenten med sin første helelektriske bil. På papiret skiller det 5000 kroner i Polestars favør - og seks mil og 59 hestekrefter i favør Tesla Model 3.
DETTE ER SAKEN: Polestar drev tidligere med tuning av Volvo, men er nå blitt en selvstendig produsent som bygger elektriske biler med Volvo som fundament. Polestar 1 er en luksuriøs ladehybrid som koster fra 1,2 million, mens kommende Polestar 2 er helelektrisk og mer folkelig.
Polestar har nå lagt ut prisen i bilfiguratoren på hjemmesiden. At det har skjedd med høyeste grad av diskresjon, skyldes muligens at erkerivalen Tesla ofte gjør det slik.
Men hovedårsaken er nok at vi foreløpig ikke kommer særlig videre i konfiguratoren.
Inntil videre må vi forholde oss til startprisen på 469.900 for batteripakken på 78 kWt, 408 hester, firehjulsdrift og 500 kilometer rekkevidde.
En tilsvarende Tesla Model 3 med firehjulsdrift, litt flere hester (467) og litt bedre rekkevidde (560 kilometer) koster 10.000 kroner mindre.
Men så må du legge på Teslas egendefinerte dokumentavgift på 11.842 – pluss vrakpant på 2400 kroner. Da ender vi altså rundt 5000 kroner i Polestars favør.
Neppe den viktigste faktoren når fornuft og følelser summeres.
Senere vil det trolig komme en enda billigere versjon av Polestar 2. Ryktene har gått om at den vil koste under 400.000 kroner.
Polestar 2 er i stor grad samme bil som Volvo XC40, som har offisiell lansering 6. oktober. Informasjon om pris, rekkevidde, batterikapasitet og salgsstart i Norge på denne er foreløpig ikke kjent, men det meste vil naturligvis ligge tett opptil Polestar 2.
Volvo opplyser også at alt det sikkerhetsmessige ved XC40 er redesignet og forsterket – og at modellen blir en av Volvos aller sikreste.