PÅKOBLET: Toyota RAV4 i ladbar utgave blir garantert en suksess på det norske markedet. Men det kommer også nye og spennende konkurrenter i 2020 som vil ta opp kampen med pioneren Mitsubishi Outlander. Foto: Toyota Motor
Toyota tror dette blir landets mest solgte hybrid:
Her er prisene på ladbare RAV4
Toyota har omsider krøpet til kontaktene og lansert bilen svært mange har ventet på: Norgesfavoritten RAV4 i ladbar utgave.
DETTE ER SAKEN: Toyota RAV4 med ledning har 306 hester og over 60 kilometer rekkevidde på strøm.
Med priser ned mot 500.000 for godt utstyrte versjoner av en ladbar RAV4, satser Toyota på å skyve den aldrende pionéren Outlander ned fra salgstoppen blant hybridene.
Som tradisjonell hybrid ble RAV4 landets 6. mest solgte modell.
I ladbar versjon er ambisjonen å klatre minst en plass – forbi Outlander - og bli Norges mest solgte modell med hybridteknologi.
De helelektriske modellene helt i tetsjiktet er det neppe noe å gjøre med.
– Med en ny Plug-in hybrid variant i utvalget har vi ambisjoner om å øke salget fra rundt 5000 enheter til over 6000 RAV4 i 2020, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Gunstig avgiftsmessig
En ladbar RAV4 får startpris på 461.800 kroner, mens toppmodellen starter på 556.900 kroner, eks. frakt og levering.
Utstyrsmessig ligger de ladbare modellene et hakk over de tradisjonelle hybridene, med blant annet strømuttak i bagasjerom, klimaanlegg som kan fjernstyres og forhåndsinnstilles, samt en forbedret multimedialøsning med støtte for Apple Carplay og Android Auto.
– I Norge er Plug-in hybrid gunstig avgiftsmessig. På tross av større kostnader i produksjonen knyttet til batteriet, er utstyrsjustert pris relativt lik dagens RAV4 hybrid, takket være avgiftsfordelene, sier Olsen.
De foreløpige spesifikasjonene på ladbare RAV4 er kjent fra før:
Samlet effekt på 306 hester, 0-100 km/t på 6,2 sek., over 60 km. rekkevidde på strøm, og 1500 kg. hengervekt.
Blant de ladbare SUV-ene er det i øyeblikket bare nevnte Outlander som er en relevant konkurrent. Den nest mest solgte modellen i segmentet, Volvo XC60, havner i en langt høyere prisklasse.
Men i løpet av 2020 dukker det opp noen nye ladbare konkurrenter i SUV-format. I første rekke Opel Grandland, Peugeot 3008 og Citroen C5 Aircross. Tre konsernsøsken med grunnleggende samme teknologi, men der bare Opel og Peugeot kommer med firehjulsdrift. Og Opel er først ute. Motor skal prøvekjøre denne allerede i slutten av januar.
Grandland «Premium» og «Ultimate» koster henholdsvis 489.900 og 517.000 kroner (eks. frakt og leveringskostnader). Det vil neppe skille mange kronene til Peugeot 3008. Systemeffekten blir på 300 hester, og rekkevidden på strøm er oppgitt til 59 kilometer.
Med andre ord:
Vi får nå plutselig 4-5 interessante valg i en klasse der Outlander lenge har vært helt alene.