LADER OPP: Peugeot e-208 lanseres nå på det norske markedet med løsninger som bør appellere kraftig til elbilfolket. Reservasjonsløsningen åpner tirsdag 5. mars.

Viser nye Peugeot e-208 i Genève:

Derfor kan denne elbilen bli en hit i Norge

Dette blir en gjenganger på elbil-fronten de neste årene: PSA-konsernet kommer med en ny modell på sin CMP-plattform. Nå kommer nummer tre i rekken, Peugeots e-208.

Publisert Sist oppdatert

Bilen vises frem på Genève-utstillingen neste uke.

Tidligere har PSA annonsert DS 3 Crossback eTense og Opel Corsa over samme lest. Denne komibikupéen er i samme klasse – skjønt den er lengre, lavere og bredere enn dagens 208-modell.

Bilens pris blir ikke kjent før til uka, men den har noen attributter som kan gjøre den til en hit blant norske elbil-kjøpere:

  • Den har 340 km WLTP-rekkevidde.
  • Og den kan hurtiglade til 80 prosent på en halvtime.

Les også: Fikk 1100 reservasjoner første dag

FIFFIG FRANSK: Avhengig av utstyrsnivå, så er 208 utstyrt med en skjerm over rattet som viser informasjon i et to-lags hologram. Du har to lag med informasjon hvor det som til enhver tid er viktigst vises nærmest sjåføren. Sekundærinformasjonen ligger i hologrammet bakenfor.

– Som skapt for Norge

– Vi er svært glade for å kunne lansere en ny elektrisk bil i det norske markedet. Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader. Dessuten tror vi rett og slett utseendet vil gi reservasjonsløsningen en kick-start 5. mars, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

e-208 kommer med en motor på 136 hk/260 Nm, tre forskjellige kjøreprogram (eco, normal og sport), og to ulike bremsemodus for maksimal regenerering av energi. I sportmodus går 0-100 km/ på 8,1 sekunder. Den har dessuten hele registeret av førerstøttesystemer.

– Dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA. Innen 2025 skal alle modellene finnes i minst en elektrifisert versjon, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer

Bensinmodell

e-208 kommer med en varmer på 5 kw, samt varmepumpe. Den har batteri på 50 kWt plassert i gulvet mellom for- og bakaksel.

Ladetidene kan bli et fortrinn:

Med veggboks tar det henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). Bilen er klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

Både lading og varmepumpe kan fjernstyres via en app.

Peugeot 208 kommer også med bensinmotor, 1,2-liters Puretech med 75, 100 eller 130 hk. Den minste kommer kun med manuell girkasse.