FORNØYD: Opels PR-sjef Stein Pettersen kan konstatere at et tresifret antall nordmenn reserverte Corsa-e allerede første dag. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Opel innfrir prisløftet med elektriske Corsa:

Kan få startpris ned mot 240.000 kroner

Elbilprodusentene som har skrudd opp prisene i takt med etterspørselen fra oss nordmenn, kan fort få seg et støt fra Opels elektriske nykommer. Det er naturlig å tippe at Corsa-e vil ha en startpris ned mot 240.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Opel har nå åpnet for reservasjon av bilen som kommer i elektrisk utgave 37 år etter at modellen ble lansert.

Merkets norske PR-sjef Stein Pettersen kunne allerede noen timer etter den internasjonale lanseringen av Corsa-e, konstatere at antall reservasjoner hadde nådd et tresifret antall.

Men én sak er å reservere bilen til er refunderbart beløp på 2120 kroner, der de tre siste tallene symboliserer Opels bursdag.

Noe annet er å gjøre den endelige bestillingen.

Da blir naturligvis prisen helt avgjørende.

– Vi har ikke landet prisen for Norge ennå, det skjer nok ikke før tidlig på høsten. Men den tyske prisen er jo en indikasjon, sier PR-sjef Pettersen til Motor.

Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå

KAN RESERVERES: Prisen på Corsa-e blir ikke klar før senere i sommer, men kan nå reserveres til 2120 kroner.

En kvart million?

Og i Tyskland starter den på 29.900 euro. En godt utstyrt «First Edition», som neppe kommer til Norge, koster 32.900.

Omregnet til norske summer, og trukket fra tysk moms, ender vi på fra ca. 240.000 til ca. 260.000 kroner for de to versjonene.

Sammenlikner vi med en av de to bilene Corsa-e deler plattform og drivverk med – DS 3 E-Tense – så er prisforskjellen på startmodellen over 70.000 kroner.

DS skal riktig nok være en liten luksusbil i dette segmentet, men spriket er uansett drøyt. Det andre søskenet, Peugeot e-208, er foreløpig ikke priset.

Motors tips er at Opel ikke tar inn en lettere ribbet grunnmodell bare for å skryte på seg en prisbombe, men heller rigger opp en solid utstyrt modell, relevant for et norsk publikum, til rundt 260.000 kroner.

Les også: Opel Ampera-e i test – endelig en bil å sette pris på

PRISBOMBE: Opel Corsa-e i svart og orange skal formidle sporty kjøregenskaper tilpasset et yngre publikum. Men trolig blir det primært prisen som lokker.

Utfordrer i3

Opel legger stor vekt på å formidle at Corsa-e er blitt en svært kjøreglad bil. Opels konsernsjef, Michael Lohscheller, får et stort smil om munnen når han forteller Motor om sine kjøreopplevelser med elektriske Corsa.

Og ikke minst, om familiens.

–  Barna vil bare at vi skal kjøre mer, sier han og ler.

Elmotoren på 136 hk/ 260 Nm sender Corsa i vei på 2,8 sekunder fra 0-50 og på 8,1 sekunder til 100 km/t. Taklinjen er senket 4,8 centimeter og sitteposisjonen 2,8 centimeter.

Også tyngdepunktet er lavere enn tidligere.

Alt skal bidra til mer dynamiske kjøreegenskaper. De sporty ambisjonene underbygges av Pettersen. Han tror bilen vil appellere til en yngre kundekrets.

– Vi ser på BMW i3 som en naturlig konkurrent, sier Pettersen, samtidig som han påpeker at det er mange lojale kunder der ute som har kjørt Corsa i mange år – og som ser på en elektrifisert modell som et naturlig neste skritt.

De umiddelbare bevegelsene på reservasjonslistene tilsier at han har rett.

Les også: Kjører du elbil ulovlig?

Ampera-e-lekse

De tekniske spesifikasjonene, i tillegg til motoreffekt, har vært kjent en stund: Batteriet på 50 kWt kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med 100 kW lader, og prosessen kan styres med smarttelefon via en egen app.

Med 33 mils oppgitt rekkevidde, legger Corsa-e seg i teorien midt mellom sine to nevnte konsernsøsken. Peugeot e-208 har 34 mils rekkevidde, DS3 E-Tense har 32.

Skal man ha bedre rekkevidde enn dette, må man opp på nivå med biler som Hyundai Kona, Kia e-Soul og Kia Niro, som alle har 204 hester og rundt 10 mil bedre rekkevidde.

Også Opels egen Ampera-e, befinner seg i dette sjiktet.

Men da snakker vi om biler som koster minst 100.000 kroner mer.

Historien om Opel Ampera-e er godt kjent:

En i utgangspunktet strålende elbil kom seg aldri ut til kundene i tide da den ble lansert. Idag har den havnet litt bak i elbilkundenes bevissthet, selv om egenskapene fortsatt holder høyt nivå. Opel har lært av skjebnen til Ampera-e.

– Vi vil få bilene vi selger, jeg finnes ikke bekymret for det, fastslår Pettersen.