SISTE DANS: e-Golf går en siste seiersrunde til sterkt rabatterte priser hos VW-forhandlerne, og var mest solgte bil i november. Foto: Tomm W. Christiansen
SISTE DANS: e-Golf går en siste seiersrunde til sterkt rabatterte priser hos VW-forhandlerne, og var mest solgte bil i november. Foto: Tomm W. Christiansen

Svakt nybilsalg i november:

Styrer mot laveste bilsalg siden 2014

Antall nybilregistreringer i november var 18,5 prosent ned fra samme måned i fjor. Nå styrer norsk bilbransje mot det svakeste salget siden 2014.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Det ble førstegangsregistrert 10.031 personbiler i november, i følge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Så langt i år er det førstegangsregistrert 131.127 biler, og etter årets 11 første måneder er man nå 3,2 prosent bak sammenlagttallene for 2018.

Dermed blir et fall for året ganske uunngåelig, selv om større partier av ettertraktede modeller i prinsippet kan påvirke desembertallene.

Volkswagen topper novemberlisten med 1335 registreringer og markedsandel på 13,3 prosent.

VW Golf var den mest ettertraktede modellen med 816 registreringer, 806 av disse var e-Golf-modeller som nå omsettes til kraftig rabatterte priser i påvente av VW ID.3 som kommer sommeren 2020.

Les også: Denne bilen er årets beste bilkjøp!

Sammensatt

Det er flere faktorer som påvirker årets nedgang generelt og novembertallene spesielt.

For bilbransjen samlet har 2019 vært et tungt år, globalt sett. Salget er ned i alle markeder, i mange av de største påvirket av uroen rundt handelskrigen mellom USA og Kina.

I Norge er elbilinsentivene så markedsdrivende at salgstallene påvirkes kraftig av produsentenes evne til å skaffe nok biler.

For mange merker er all elbilproduksjon styrt mot 2020, da EUs 95-gramsmål trer i kraft med gigantbøter til produsenter som ikke leverer mange nok lavutslippsbiler. Og dermed finnes det rett og slett ikke biler tilgjengelig, selv om norske kunder står med pengene klare.

I tillegg er det mange modeller som først er ferdigutviklet for produksjon i 2020.

På toppen av det hele møter Norge for første gang virkelig konkurranse om de beste elbilinsentivene nettopp i disse dager. I Nederland reduseres insentivene fra nyttår, og folk har strømmet til bilbutikkene for å få elbiler til gode priser.

Tesla er blant merkene som har opplevd historisk høye salgstall i Nederland i høst, så høye at Nederland har passert Norge på Teslas europeiske salgsstatistikk.

Les også: Satser stort på utskjelt hybrid-teknologi

De helelektriske bilene hadde en markedsandel på 36,9 prosent i november, en nedgang på 4,4 prosentpoeng fra samme måned i fjor. Hittil i år har disse bilene en markedsandel på 43,4 prosent, mot såvidt over 30 ved samme tid i fjor.

Hybrider og særlig ladehybrider hadde relativt gode tall i november.

Ladehybrider hadde en andel på 22,7 prosent (mot 12,7 prosent for året), noe som reflekterer at mange merker har kommet med ettertraktede modeller nå i høst.

Hybridene hadde en andel på 13,3 prosent, og har lenge ligget relativt stabilt på rundt en åttendedel av det norske markedet.

Dieselbilene hadde 15,8 prosent markedsandel, omtrent i takt med 2019-nivået. Så langt i år er denne kategorien ned 14 prosent fra 2018-tallene.

Verre er det med bensinbilene som hadde en av sine aller dårligste måneder, med en andel på 11,3 prosent. Bensintallene for 2019 er ned 32,9 prosent fra 2018.

PS: Bruktbilsalget var i november 0,7 prosent bak tallene fra november 2018, og er på årsbasis ned 1,6 prosent. Det er omsatt 443.256 bruktbiler hittil i 2019.

Powered by Labrador CMS