BESTSELGER: Med over 30.000 solgte biler har Qashqai vært en svært viktig modell for Nissan i Norge. Foto: Nissan

Tredje generasjon kommer neste år:

Nissan lanserer Qashqai som ladehybrid

Nissan elektrifiserer trolig sin populære kompakt-SUV-modell Qashqai. Neste år kommer tredje generasjon av bilen med to hybridvarianter, ladehybrid og e-Power, skriver britisk bilmagasin.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nissan Qashqai ble lansert i 2006 og andre generasjon kom i 2013. Bilen er p.t. nummer 45 på salgsstatistikken i Norge.

Britiske Auto Express skriver at Nissan kommer med en plug-in-løsning fra Mitsubishi og med Nissans egen e-Power-teknologi, en hybridversjon der man kombinerer elmotoren med en liten bensinmotor. Denne fungerer som en generator som lader opp batteriet.

e-Power-teknologien har vært en kjempesuksess i Japan, men treffer ikke like godt i det norske avgiftssystemet.

Det er ikke endelig besluttet om disse modellene skal tas inn i Norge.

Men som ladehybrid kan Qashqai i prinsippet bli riktig populær. Siden bilen kom på markedet har Nissan solgt over 30.000 Qashqai-eksemplarer her til lands.

Les også: Lover klasseledende rekkevidde på neste el-SUV

Ikke hovedstrategi

Nissan har vært ledende i det norske elbil-løpet med sin Leaf, og har helelektriske biler som et hovedspor.

Ladehybridene kommer inn som denne grillfestens ventepølse.

– Vi har ikke plug-in-hybrider som hovedstrategi. Vi vil prøve det på noen modeller, men businesscaset for ladehybrider er ikke veldig godt, sier Ponz Pandikuthira, Nissans sjef for produktplanlegging.

Han antyder at det er en teknologi som bygger en bro for produktutvikling i to til fire års perspektiv. Men deretter vil ventelig batterikostnadene ha falt så lavt at de helelektriske vil utkonkurrere plug-in-hybridene fullstendig.

Samarbeidet med Mitsubishi gjør at Nissan likevel får plug-in-teknologi billig – og dermed kan sende populære Qashqai ut i en elektrifisert form. Auto Express antyder antyder at 2.4-liters motoren til Outlander (54 km elektrisk rekkevidde) kan være den mest aktuelle.

Les også: Sjekk filmen med fella elbil-bilistene ofte går i

Avgiftsfinesser

Det er forøvrig usikkert om det blir en bred lansering av e-Power-teknologien i Europa. Én ting er norske avgiftsfinesser, som ikke har praktisk betydning utover vår egen lille andedam.

Verre er det at teknologien ikke er særlig egnet for langkjøring i høy fart, hvilket gjør store markeder som Tyskland og Frankrike mer krevende.

– I Japan kjører de sjelden over 80-90 km/t, men i Europa går det ofte i 130 km/t på motorveiene. I den hastigheten bruker du batteriet så fort at en rekkeviddeforlenger vil måtte jobbe virkelig hardt for å holde motoren gående – og det vil gå utover rekkevidden, sier Pandikuthira.

Men en plug-in-løsning kan være effektiv her i Europa, ikke minst fordi den vil hjelpe Nissan i anstrengelsene for å komme seg under EUs nye utslippsgrense for CO2 på 95 gram/km.